© JVdP, Stad Antwerpen

Bewonersparkeren geldt vanaf april in wijken buiten Antwerpse Ring

Het bewonersparkeren steekt de Antwerpse Ring over en zal vanaf april in de 20ste-eeuwse gordel worden ingevoerd. De huidige zones van bewonersparkeren zullen vanaf die periode worden verkleind. “We zorgen er zo voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt”, zegt schepen Koen Kennis (N-VA).

Sacha Van Wiele

Met de uitbreiding naar buiten de Ring moeten bezoekers en pendelaars in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. Deze maatregel komt er na meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en Ring. De oorzaken zijn de uitbreiding van de deelfietsen Velo buiten de Singel, de inrichting van de lage-emissiezone en de snelle tram- en busverbindingen naar de binnenstad. Dit zorgt ervoor dat pendelaars vaak vervoersmiddelen combineren op weg naar de stad. Hun auto’s laten ze dan achter in de 20ste-eeuwse gordel, waar het momenteel gratis parkeren is. Veel parkeerplaatsen blijven zo lang bezet.

“Met het bewonersparkeren zorgen we ervoor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt en de parkeerdruk verlaagt”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis.

© Stad Antwerpen

Roze zone

Dit is niet het enige dat wijzigt op het vlak van parkeren in Antwerpen. De huidige kleurencodes voor betalende parkeerzones blijven behouden. Er komt een nieuwe kleurcode bij: roze voor de zone buiten de Ring. In de roze zone kan voor de eerste twee uur gratis worden geparkeerd en nadien voor 0,50 euro per uur. Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) kost 2,70 euro.

De zones waar bewoners met een parkeervergunning gratis en onbeperkt kunnen parkeren, worden vanaf 1 april kleiner.

Onduidelijke situaties

“De afbakening van die bewonersparkeerzones sluit momenteel niet aan bij de huidige wijkindeling, noch bij de zones 30”, zegt schepen Kennis. “Dat zorgt soms voor onduidelijke situaties. De kleinere zones houden meer rekening met die logica. Het is dan niet langer mogelijk om met de vergunning gratis te parkeren buiten de eigen wijk. Op die manier hebben bewoners in hun eigen buurt meer kans op een parkeerplek dichtbij. De bedoeling is uiteindelijk om zo de parkeerdruk te verlagen.”

De bestaande parkeervergunningen voor bewoners worden automatisch overgezet naar de nieuwe zones. Zij moeten dus zelf geen actie ondernemen. Bewoners in de nieuwe zones buiten de Singel kunnen via www.antwerpen.be/bewonerszone opzoeken of ze recht hebben op een parkeervergunning voor bewoners. Alle betrokkenen krijgen hierover nog deze maand een infobrief in de bus.

Lichte vracht

Nog een wijziging in het parkeerbeleid vanaf 1 april is dat alle voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,5 ton (voertuigen lichte vracht) dan overal in de 20ste-eeuwse gordel mogen parkeren, behalve in de winkelstraten. Voordien mochten deze voertuigen alleen in specifieke straten parkeren. De nieuwe regeling is overigens in de binnenstad al van kracht sinds 1 oktober.

“Na de invoering van de nieuwe parkeerregeling zal de stad meldingen van bewoners over parkeerdruk nauwgezet opvolgen”, zegt Kennis. “Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.”

Alle info over parkeren en mobiliteit in Antwerpen is te vinden op www.parkereninantwerpen.be.

© Stad Antwerpen