“We willen allemaal in een mooi huis wonen, waarom zouden we dan wel werken in een lelijk kantoor?”
Naar internationaal voorbeeld opende Fosbury & Sons 2 jaar geleden een eerste werkplek in Antwerpen waar ondernemers, digitale nomaden en grotere bedrijven samenkomen om in een inspirerende omgeving op een nieuwe manier te werken. In november opende een vestiging aan de rand van het Zoniënwoud, later dit jaar volgen nog ‘serviced offices’ aan Brussel-Noord en in Groot-Bijgaarden. Vanwaar dit succes en wat is die nieuwe manier van werken juist?
Met Fosbury & Sons introduceerden Stijn Geeraets en Maarten Van Gool in 2016 een nieuwe manier van werken in ons land. Geen saai en duf kantoor zoals we dat in België gewend zijn, wel een professionele werkplek met de huiselijke warmte van je woonkamer, de diensten en de looks van een boetiek hotel en de ontspanning van je vrije tijd. “We vinden het allemaal belangrijk dat we in een mooi huis wonen en daar stoppen we graag moeite en geld in. Waarom dan wel werken in een lelijk kantoor, terwijl je daar minstens 38 uur per week vertoeft?” vertelt Tom Wynendaele, verantwoordelijk voor de sales & costumer relations bij Fosbury & Sons aan ons.
In het buitenland heb je al gelijkaardige concepten zoals Neuehouse in New York en Soho House in Amsterdam en Barcelona. In België bestond het nog niet. Het succes van F&S Antwerpen en de nieuwe vestiging in Brussel bewijzen alleszins dat ook hier heel wat mensen klaar zijn voor deze manier van werken. Ook de naam Fosbury & Sons verwijst daar trouwens naar, vertelt Wynendaele. Dick Fosbury is namelijk een voormalige hoogspringer die als eerste een techniek populair maakte waarbij de atleet ruggelings over de lat springt. Anders dan de anderen, maar wel erg effectief. Exact wat ook de bedoeling van Fosbury & Sons is.
Die zogenaamde nieuwe manier van werken willen ze ook buiten de muren van Fosbury & Sons introduceren. “Op termijn willen we een referentiepunt zijn voor andere bedrijven die geen coworkplek willen maar wel een omgeving willen creëren waar hun werknemers graag komen werken. Daarom doen we ook aan consulting naar bedrijven toe die hun gebouw aan het inrichten zijn. Om zo de mindset van hoe een kantooromgeving eruit moet zien te veranderen in België,” aldus Wynendaele.
Lees verder onder de foto.
“Wij zijn ervan overtuigd dat de generatie van vandaag andere behoeftes heeft dan vroeger. De huidige medewerker of freelancer wil geen grijze kantooromgeving. Bij ons vindt hij een professionele en mature werkplek inclusief nuttige diensten die de kwaliteit van zijn leven verhogen. Denk aan interessante lezingen, professionele adviesservices, etc. We zorgen ook voor vertier tijdens of na het werk met concerten, een gezellige bar en lobby, een bibliotheek, lekker en gezond eten, sportlessen en zoveel meer,” legt één van de oprichters Maarten Van Gool uit.
Deze nieuwe manier van werken moet ook deels het prangende mobiliteitsprobleem opvangen. Heel wat mensen die bij Fosbury & Sons werken, zitten er namelijk slechts een aantal dagen per week. Zo hoeven ze niet elke dag naar het hoofdkantoor te pendelen en kunnen ze toch samenwerken met hun collega’s in een professionele omgeving en niet in een of andere koffiebar.
Nog een belangrijk aspect volgens Wynendaele is kruisbestuiving. Omdat er zowel freelancers, businessnomaden als werknemers van kleine en grote bedrijven uit verschillende sectoren werken, kun je als lid makkelijk een netwerk opbouwen. Heb je bijvoorbeeld een grafisch ontwerper nodig? Dan kan je makkelijk via een app binnenin het gebouw (of op een andere locatie van Fosbury) op zoek gaan naar iemand met zo’n profiel en aangeven dat je met hem of haar een koffie wil gaan drinken of even een partijtje poolen.
Prijs
Als je door één van de twee locaties wandelt, denk je eerst: ‘wauw, prachtig hier’ en daarna ‘wat betaal je in godsnaam om hier te komen werken?’. “Als je hier een dag wil werken betaal je 30 euro, dus dat is eigenlijk minder interessant. Al is dat wel inclusief lunch en koffie van Coffeelabs, onze foodpartner die in de twee locaties een restaurant en bar hebben”, zegt Wynendaele. “Een membership voor een maand begint bij € 295. Als je een aparte bureau wil, afhankelijk van hoeveel mensen erin zitten, betaal je vanaf € 450 per persoon. Dat klinkt misschien veel, maar als je weet dat een bedrijf in België gemiddeld een budget van € 750 tot € 1050 moet voorzien per werknemer om die een aparte bureau te kunnen geven, valt dat eigenlijk goed mee denk ik dan.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Sita (17) wil doorbreken als F1-piloot. “Al van kleins af hoor ik dat ik niet sterk genoeg ben. Dat went”
-
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?
Met een regenwaterput kan je flink besparen op je waterfactuur. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel de put als het opgevangen water van uitstekende kwaliteit blijven? Bouwsite Livios geeft vijf tips om zelf je regenwaterput te onderhouden. -
De nieuwe flexkantoren hebben één groot nadeel. Expert biedt oplossingen. “Zorg voor je eigen koffiemok”
Sinds de opkomst van hybride werkplekken en landschapskantoren nemen we met z’n allen afscheid van ons eigen bureau. Geen plaats meer voor familiefoto's, kleine plantjes of groeiende stapels boeken op de ‘flex desk’. Alleen: zo’n onpersoonlijk bureau maakt minder productief. Wat kan je doen? -
-
PREMIUM
INTERVIEW. Onze veiligheid hangt af van deze 3 vrouwen: “Het nul-risico bestaat niet. Bereid je daarop voor”
-
DE KLASFOTO. Zo zag schrijfster Sylvia van Driessche eruit als tiener: “Ik durfde al vroeg te experimenteren met kleren”
Sylvia van Driessche (46) is schrijfster van zeven romans en de webreeks ‘Liefdestips aan mezelf’. De schrijfmicrobe had ze als jong meisje al stevig te pakken, vertelt ze in onze reeks waarin BV’s een oude klasfoto delen, maar haar jeugd was nog wel kleurrijker dan dat. “Ik ging als zeventienjarige met een jurk en hakken naar het jeugdhuis. Daar waren we fel met jongens bezig.” -
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
Wie zijn energieverbruik opvolgt, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: op je gasmeter staat de meterstand uitgedrukt in kubieke meter (m³), terwijl op de factuur kilowattuur (kWh) als eenheid geldt. Zijn beide waarden hetzelfde? Wat is de impact op jouw factuur? En waarom bestaat dat onderscheid? Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Livios
‘Snij dit niet te dicht af’ en ‘laat ze niet groter worden dan 20 cm’: vijf keer moestuinieren voor dummies
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Succesauteur Thomas Erikson over mensen die ons ergeren: “Vooral onze tegenpolen vreten energie”
-
Moeite met afkicken van je mailbox op vakantie? Expert geeft tips: “Begin een week op voorhand”
Na maanden is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad of vertoeft op een exotisch strand. Even geen werkzorgen, tot je ‘Pling!’ hoort: een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Een nieuwe mail geeft onze hersenen een shot dopamine. We snakken daar soms naar.” -
Knappe collega op het werk? In het dagelijkse leven zou je die mogelijk niet eens opmerken
Op straat zou je nooit naar die persoon omkijken. Maar op het kantoor doet hij of zij je hart wél sneller slaan. Mensen noemen het een ‘office ten’, de collega die je op de werkvloer onverwachts aantrekkelijker vindt. Een relatietherapeut en psycholoog doen het verrassende fenomeen uit de doeken. “Je idealiseert collega’s en dat is een groot gevaar.” -
Steeds meer Belgen doen aan stil verzet op het werk. Socioloog: "Het gaat van cynische humor tot een fictieve agenda”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerKatia Mistianes