De miserie houdt aan, maar Stoffel Vandoorne is een gelukkig man: “Hier is het instappen en gaan”
AutosportOok in de Formule E loopt het voor Stoffel Vandoorne (26) niet van een leien dakje. Na drie races waarvan twee opgaven sprokkelde onze landgenoot nog geen enkel punt. Toch voelt Vandoorne zich in zijn sas in zijn elektronische bolide. “Ik ben niet wanhopig voor een terugkeer naar de Formule 1”, vertelt hij in een interview met het gespecialiseerde Motorsport.com.
Een nieuw jaar, dezelfde miserie. Waar Stoffel Vandoorne in 2018 veelvuldig zijn F1-wagen vroegtijdig naar de garage stuurde, heeft de 26-jarige West-Vlaming ook bij zijn nieuw avontuur in de Formule E al twee opgaven na drie manches achter zijn naam. Enkel de openingswedstrijd van Saudi-Arabië werkte hij af zonder kleerscheuren: hij finishte als zestiende. In Marrakesh werd hij na één ronde aangetikt door ploegmaat Gary Paffett en was zijn race voorbij. In Santiago knalde Vandoorne zelf in de muur. Het verdict: 0 punten na drie weekends - een horrorstart.
Ideale moment
Toch is Stoffel allesbehalve ontredderd. In een interview met het gespecialiseerde Motorsport.com geeft hij aan dat hij zich echt wel vermaakt en de alternatieve raceklasse als een project van lange adem beschouwt. “Ik zie de FE als iets voor de lange termijn. Ik zit bij een team (HWA Racelab, dat ondersteuning geniet van F1-topmerk Mercedes, red) dat goede banden heeft met Mercedes en in het verleden succesvol is geweest bij alles waar het aan heeft deelgenomen. Mercedes zelf treedt ook straks toe tot de Formule E. Daar ligt een grote kans voor mij. De FE is echt aan het groeien, steeds meer fabrikanten treden toe. Maar ik ben er relatief vroeg bij. Net op het moment dat een nieuwe generatie auto’s werden geïntroduceerd, trad ik toe. Dat was het ideale moment.”
Een terugkeer naar de Formule 1 lijkt Vandoorne zo uit zijn hoofd te hebben gezet. “Ik focus nu op de Formule E. We zien wel wat er gebeurt. De F1 is zo onvoorspelbaar. Er staan nu jongens op de grid waarvan we niet hadden gedacht dat ze er nu zouden staan. En er zijn jongens niet langer bij waarvan we dachten ze er nog wel zouden zijn. Ik ben alleszins niet wanhopig voor een terugkeer. Ik wil iets opbouwen in de FE.”
Alles op één dag
Een klasse waar het totaal anders rijden is. “Er is een behoorlijk groot verschil. De wagen heeft minder grip dan een Formule 1-auto. Je hebt geen downforce en je rijdt met banden die alle weersomstandigheden aankunnen. Doordat we op stratencircuits vertoeven, heb je in de auto het gevoel dat het heel hard gaat. En de banen zijn hobbelig, dat maakt het zwaar in de wagen.” Ook een klasse waarin Stoffel zich beter voelt, zo blijkt. “Alles gebeurt op één dag. Dat is uitdagender. We staan ’s ochtends supervroeg op en hebben maar twee trainingen met slechts één uur pauze ertussen. Dat is heel anders dan in de Formule 1. Alles gebeurt hier heel snel achter elkaar. Je hebt bijna geen tijd om na te denken en te analyseren. Je moet gewoon aan de slag gaan en doen wat je moet doen. Maar die werkwijze past wel bij me. Ik vind het wel prettig om niet te veel bezig te hoeven zijn met data. Het is instappen en gaan.”
Vandoorne hoopt wel snel de nul van de tabellen te vegen. “Doelen stellen is onmogelijk, want het team en ik zijn allebei nieuw in dit kampioenschap. We moeten samen leren. Maar er is ruimte voor verbetering. Dit jaar wil ik toch al een paar keer verrassen. In de kwalificaties of in de race.” De volgende manche wordt op 16 februari in Mexico-Stad afgehaspeld. Een andere landgenoot maakt overigens wel furore. Jérôme d’Ambrosio (Mahindra Racing) won in Marrakesh en staat in het algemene klassement tweede, na Sam Bird.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
7
“We blijven vrienden voor het leven”: Mercedes-baas Toto Wolff reageert op spectaculaire overgang Lewis Hamilton naar Ferrari
Lewis Hamilton (39) verruilt Mercedes na deze jaargang voor Ferrari. De zevenvoudige wereldkampioen kwam in een persbericht van Mercedes terug op de spraakmakende transfer. “De beslissing om te vertrekken was één van de moeilijkste uit mijn leven.” -
-
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
3
Internationale kranten bewieroken de derde wereldtitel van Verstappen: “Hij laat alleen kruimels achter”
Op de dag van de Grote Prijs van Qatar is Max Verstappen opgestaan als drievoudig wereldkampioen in de Formule 1. Na een ongekend dominant seizoen met dertien zeges in zestien races kroonde de Limburger zich gisteren al tot beste van de wereld in de sprintrace. Uiteraard telden ook internationale media al weken af naar nummer drie, maar in het buitenland zijn ze niettemin lyrisch over Verstappen. -
PREMIUM8
Onze Formule 1-watcher zag met Lando Norris een nieuwe ster opstaan in Silverstone: “Alles puurde hij eruit, uit die herboren McLaren”
-
PREMIUM9
ONS RAPPORT. “Hij was niet op het niveau van z’n natuurlijke talent”: net geen maximumscore en amper één buis in Bahrein
-
4
Ugo De Wilde (20) werd jongste landgenoot ooit aan start van Le Mans: “Mijn eerste grote droom is binnen”
Zes jaar geleden stond hij in HLN. Wegens jongste autocoureur ooit. Ter wereld. Amper veertien en 230 per uur. Fenomeen. Dit weekend haalt hij 330 per uur. Maar hij brak vooral een record dat ene Jacky Ickx na 54 jaar moet inleveren. “Een droom die werkelijkheid wordt”, zegt Ugo De Wilde, 20 jaar. -
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Zo intelligent in koers” en “was het hele weekend nergens”: onze F1-watcher deelt veel hoge cijfers uit, maar ook drie buizen
Max Verstappen heeft in Monza geschiedenis geschreven. “Max bewees voor de zoveelste keer dat hij het allemaal heeft”, aldus onze Formule 1-watcher, die ook voor de GP van Italië weer punten uitdeelt. Naast drie buizen deelt hij ook een mooie 7,5 op 10 uit voor een coureur die ‘slechts’ zevende werd. “Had je in het begin van het jaar aan de toog voorspeld dat hij zevende zou worden in Monza, met een Williams, je verliet het café in pek en veren.” -
Gouden Formule 19
Georges-Louis Bouchez doet ook dit jaar mee aan de Gouden Formule 1: “Verstappen is een vechter en een goede coureur, maar Hamilton is meer een ster”
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerErwin Van Roy
rudi van dijck
Patrick Vandeputte
Francois Sals