© Sven Dillen

Voor tweede dag op rij bijna geen bussen in Limburg

Door een staking van de drie vakbonden rijden er vandaag opnieuw amper bussen van De Lijn. Zo’n 80 procent van de chauffeurs is vanochtend niet uitgereden, onder hen heel wat chauffeurs van onderaannemers.

neac

Niet alleen in Limburg, maar ook op enkele lijnen naar de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen kan er hinder zijn. Het gaat om de lijnen van Sint–Truiden naar Landen, van Aarschot, Beringen en Hasselt naar Diest en vanuit Pelt naar Lommel en verder naar Mol en Geel.

Om te weten of uw bus rijdt, kan u terecht op de website van De Lijn. Daar vindt u ook een attest voor school of het werk.

Tweede dag op rij

Gisteren werd er ook al gestaakt. Toen in de namiddag bleek dat er geen akkoord bereikt kon worden tussen vakbonden en directie, werd er besloten ook vandaag opnieuw te staken. Die staking kan duidelijk op grote steun rekenen van de chauffeurs.

De Lijn betreurt de staking. Er liggen al heel wat maatregelen op tafel die tegemoetkomen aan de vragen van de chauffeurs. Zo omvat het actieplan van de directie van De Lijn een aanpassing van de rijtijden en pauzes, extra inspanningen voor de volledige invulling van het personeelsbestand, bijkomende maatregelen voor evenwichtige diensten en structureel overleg met de chauffeurs en onderaannemers over deze thema’s. Bovendien zou er eind dit jaar extra budget voor aangepaste rijtijden vrijgemaakt worden.

De openbaarvervoermaatschappij blijft aan de gesprekstafel om tot een akkoord te komen. “Er lagen meerdere vergevorde voorstellen op tafel, dus we betreuren dat er nu al naar het stakingswapen is gegrepen en dat de reizigers de dupe daarvan zijn”, stelt Van De Vreken.

Ongenoegen uiten

Dinsdagnamiddag vindt er een overleg tussen de nationale directie en de vakbonden plaats op de hoofdzetel van De Lijn in Mechelen. “We gaan samen met het personeel ons ongenoegen uiten, maar of dat echt een gesprek gaat worden, is iets anders. Daarna zullen we zien hoe we verdergaan”, zegt Geert Witterzeel van ACV. “Het is een dossier dat een serieuze impact op de sector heeft. Het arbeidsregime van de chauffeurs willen we al jaren veranderen en er moet eens een doorbraak komen. De directie moet de middelen voorzien om dat te realiseren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer