Minder files op Vlaamse snelwegen tegenover recordjaar 2017, ‘maar rustig was het zeker niet’

De Kennedytunnel, een dagelijkse bron van verkeersellende. © Patrick De Roo

De filezwaarte, de combinatie van filelengte en fileduur, is vorig jaar op de Vlaamse snelwegen wat afgenomen ten opzichte van het recordjaar 2017. Dat blijkt uit cijfers op de website van het Vlaams Verkeerscentrum.

pvm

De ochtendspits was vorig jaar gemiddeld wat lichter, de avondspits bleef op eenzelfde niveau. Dat komt wellicht door de drogere weersomstandigheden in 2018.

‘In 2018 merken we een correctie van een uitzonderlijk 2017’, zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. ‘We bevinden ons nu weer op het niveau van 2016, dat sowieso ook een zeer druk jaar was. We kunnen dus zeker niet zeggen dat 2018 een rustig jaar was.’

Vooral in het najaar vielen de files op een werkdag vorig jaar minder zwaar uit. In de maanden maart, april en mei werden wel nog recordcijfers opgetekend.

Antwerpen en Brussel

De drukste plaatsen op de Vlaamse snelwegen waren vorig jaar opnieuw het stuk van de Antwerpse Ring tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost in de richting van Nederland, met gemiddeld 140.632 voertuigen per dag, en het stuk van de Brusselse binnenring tussen Machelen en Zaventem, met gemiddeld 105.522 voertuigen per dag. De drukste tunnel was de Antwerpse Kennedytunnel, goed voor dagelijks 80.000 voertuigen in elke richting.

De meest verzadigde punten op de Vlaamse snelwegen waren de zone UZ Jette op de Brusselse Ring, en de Kennedytunnel en zone tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost op de Antwerpse Ring.