Rechter in Den Haag bevestigt: Louboutin kan alleenrecht op rode zolen claimen
De rechtbank in Den Haag bevestigt wat het Europese Hof van Justitie eind vorig jaar ook al stelde: schoenwinkelketen Van Haren mag geen pumps verkopen met een knalrode zool, omdat dat het handelsmerk is van het luxemerk Louboutin. De Nederlandse schoenenwinkel, die ook schoenen met een rode zool op de markt had gebracht en het alleenrecht van Louboutin betwistte, delft daarmee na een jarenlange juridische strijd het onderspit.
Louboutins zijn de even populaire als prijzige vrouwenschoenen met kenmerkende rode zolen. De Franse ontwerper Christian Louboutin vocht al heel wat juridische robbertjes uit met concurrenten die gelijkaardige schoenen met rode zool op de markt brachten. Louboutin had zijn schoen ook als merk ingeschreven in de Benelux met de verwijzing naar de rode kleur (Pantone 18-1663TP). Toen de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren in 2012 zwarte schoenen met rode zool op de markt bracht, sprak Louboutin van 'merkinbreuk' en stapte het naar de rechter. Van Haren vocht de claim van Louboutin aan.
De rechtbank in Den Haag legde de kwestie voor aan het Europees Hof van Justitie. Daar adviseerde de advocaat-generaal eerder dat Louboutin geen merkbescherming kan krijgen alleen op basis van de kleur. Louboutin dreigde daarmee het alleenrecht op het gebruik van de rode zool te verliezen. Maar in zijn arrest van december vorig jaar oordeelde het Hof van Justitie precies het tegenovergestelde. Het Hof meende dat de rode kleur geen reden is om het merk te weigeren. Het was aan de rechtbank in Den Haag om een finale uitspraak te doen in de zaak en die volgt nu de beslissing van het Hof van Justitie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
Kunnen wellnessparfums als ‘More Sex’ en ‘Joyphoria’ hun beloftes waarmaken? “Geuren hebben effect op hoe we ons voelen”
Charlotte Tilbury lanceerde eind vorige week zes wellnessparfums. Geen doorsnee flesjes, maar flacons die je naast een lekker geurtje ook meer seks, romantiek, vreugde en energie beloven. Dat doen ze niet zomaar: het merk werkte daarvoor samen met neurowetenschappers en een psycholoog. Maar kan parfum écht zoiets teweegbrengen? -
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
Wie houdt van Victoria Beckhams modelabel doet aan window shopping of is genoodzaakt om nogal diep in de buidel te tasten. Maar daar brengt Mango nu verandering in. De Spaanse keten brengt binnenkort samen met de ex-Spice Girl een betaalbare collectie uit: “Ik wil een breder publiek aanspreken, maar mijn eigen DNA behouden”, zegt zij. -
Gek of geniaal? Influencers smeren bananenschil over hun huid als alternatief voor botox
Wat doe jij als je een banaan hebt opgegeten? De schil weggooien, wellicht. Anderen smeren die over hun huid, want volgens mensen op sociale media is dat het perfecte alternatief voor botox. Helpt een bananenschil echt tegen fijne lijntjes? Dermatologen Dagmar Ostijn en Thomas Maselis geven uitleg: “Er zitten wel pesticiden op een banaan.” -
UITGETEST. Deze populaire crème belooft je een stralende huid. “Ik lijk wel een spook”
-
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
-
PREMIUM
3 moeder-dochterduo’s delen hun beautygeheimen: “Dankzij mijn dochter leerde ik fixingspray kennen”
Vroeger was de beautycase van mama de beste inspiratie. Nu, in tijden van TikTok, weten jongeren beter dan ooit wat ze smeren en waarom. Drie moeder-dochterduo’s vertellen hoe ze elkaar doorheen de beautywereld loodsen en bij welke producten ze zweren. “Ik wil haar vooral graag meegeven dat naturel het mooiste is.” -
“Het is sexy, maar niet té sexy.” De kans is groot dat je deze zomer dit Franse kledingmerk zal willen dragen
Van de Nederlandse prinses Alexia tot onze eigen koningin Mathilde, maar ook popprinses Taylor Swift en actrice Selena Gomez zijn fan van het vrij betaalbare Franse merk Sézane. Het lijkt zo hét kledingmerk van de zomer te worden. Waarom zijn menig celeb en royal er grote fan van? -
HLN Shop
Oprukkend onkruid klein krijgen? Dit is hét ultieme wapen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichel Jacobs
Michel Jacobs