Direct naar artikelinhoud
Oosterweel

Plannen Oosterweel aangepast: nu ook een brede fietstunnel onder de Schelde

De Ringland-vlag naast de Antwerpse ring.Beeld Eric de Mildt

Twee jaar na de wapenstilstand rond Oosterweel hebben actiegroepen en overheid een akkoord over het definitieve ontwerp van de Antwerpse ring. Onder de Schelde komt nu ook een extra brede fietstunnel.

“Deze bestuursperiode staat in het teken van De Grote Verbinding. Oosterweel wordt het grootste stadsvernieuwingsproject van de eeuw”, zei schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) op een persconferentie in het Havenhuis. Hij benadrukte dat de werken de komende jaren een enorme impact zullen hebben op het leven in en rond de stad.

Aanleiding is het akkoord van het stadsbestuur en de burgerbewegingen StRaten-Generaal, Ademloos en Ringland over het uiteindelijke ontwerp van de Antwerpse ring. Die krijgt in het noorden nu ook een extra fietstunnel van zes meter breed onder de Schelde. Ook wordt doorgaand en lokaal verkeer beter van elkaar gescheiden, zodat autobestuurders minder moeten ritsen.

Onder de Schelde komt er een fietstunnel van zes meter breed

De actiegroepen streven nog steeds naar een ‘modal split van 50/50'. Daarbij zou nog maar de helft van de verplaatsingen met de wagen mogen gebeuren, de andere helft met het openbaar vervoer of de fiets. In de huidige plannen staat dat er tegen 2025 een modal split van 60/40 moet worden gehaald. Tegen 2030 wordt die ambitie nog wat opgeschroefd.

Mentale shift

“Wij hebben altijd gezegd dat de capaciteit van de Oosterweel-verbinding omlaag moest”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Met een verdeling van 60/40 maken we een belangrijke mentale shift. We gaan namelijk geen overcapaciteit meer creëren voor auto’s. Nu moeten we concreet bekijken waar we het ontwerp kunnen reduceren.” Op enkele punten wordt het ontwerp alvast compacter.

“Ik denk dat we trots mogen zijn”, zegt Manu Claeys van StRaten-Generaal, die eind vorig jaar als onafhankelijk bestuurder werd aangeduid bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de bouwheer van het project. Met dit plan, en een duidelijke ploeg die het tot een goed einde moet brengen, lijken de laatste activisten nu definitief mee aan boord.

‘Ik denk dat we trots mogen zijn’
Manu Claeys, activist en onafhankelijk bestuurder BAM

“De voorbije twee jaar hebben we in alle stilte gewerkt aan dit project", zegt Kennis. “Die inspanningen hebben geloond. We zijn tot duidelijke afspraken gekomen over onze visie. In het najaar gaan we aan de slag.”