1+2 gratis? Veelbesproken promotieactie van Albert Heijn wordt onder de loep genomen

© jimmy kets/*

De economische inspectie gaat de “1+2 gratis”-promotieactie van supermarktketen Albert Heijn onderzoeken. Buurtsuper.be, een afdeling van Unizo, had daar woensdag om gevraagd. Zij vermoeden dat de keten met verlies verkoopt en dat is verboden in ons land.

jdg

Na de melkstunt van vorige week pakt Albert Heijn België opnieuw uit met ongezien prijsgeweld: de bonusfolder van maandag 4 tot zondag 10 februari heeft een hele reeks aanbiedingen in de trant van “1+2 gratis”. Wie bijvoorbeeld in de Albert Heijn één pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er nog eens twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika’s, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème.

Die praktijk wordt nu onderzocht door de economische inspectie, want buiten de solden met verlies verkopen is verboden. Concreet wordt in de boekhouding nagekeken aan welke prijs de producten werden gekocht. De verkoopprijs mag niet lager zijn. Het is wel mogelijk dat ze kortingen bedongen hebben bij de leveranciers, of de actie organiseren via de Nederlandse tak van de winkel. Daar gelden andere regels.

“De actie van Albert Heijn doet vragen rijzen”, aldus minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar het is verboden om met verlies te verkopen, want zo wordt normale concurrentie namelijk onmogelijk gemaakt. Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt gaan domineren.”

Albert Heijn is zich zelf van geen kwaad bewust: “De 1+2-actie is conform de Belgische wet. Hoe wij dat precies klaarspelen, kunnen we natuurlijk niet vertellen, maar wij overtreden hier geen regels mee.”

Kwaliteitsverlies

Volgens Buurtsuper.be, een afdeling van zelfstandigenorganisatie Unizo, riskeren dergelijke promotieacties uit te monden in een ratrace “die schadelijk zal zijn voor de hele economie”. De vereniging meent dat de ratrace een impact zal hebben op de tewerkstelling en verwacht naar eigen zeggen dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie.

“Dat leidt uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding”, betoogt directeur Luc Ardies. “Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen, ...) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling”, zegt hij.

Onderzocht of niet, de actie is alleszins een groot succes. Dat blijkt uit onderstaande foto’s, genomen in Albert Heijn Deinze.

© jcd

© jcd

© jcd

© jcd

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen