Economische inspectie voert onderzoek naar nieuwe promotiestunt van Albert Heijn
Minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) heeft de Economische Inspectie opdracht gegeven de opmerkelijke promocampagne van supermarktketen Albert Heijn tegen het licht te houden. Beroepsvereniging Buurtsuper.be had de economische inspectie gevraagd om een onderzoek in te stellen naar de "1+2 gratis"-promotieactie. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden. De organisatie spreekt over een "destructieve strategie".
Na de melkstunt van vorige week pakt Albert Heijn België opnieuw uit met ongezien prijsgeweld: de bonusfolder van maandag 4 tot zondag 10 februari heeft een hele reeks aanbiedingen in de trant van "1+2 gratis". Wie bijvoorbeeld in de Albert Heijn één pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er nog eens twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika's, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème.
Het is buiten de solden verboden om producten met verlies te verkopen in België. De economische inspectie zal nu een boekhoudkundig onderzoek instellen om te kijken of dat is gebeurd, bevestigt woordvoerster Chantal De Pauw aan onze redactie. Dat houdt concreet in dat de inspectie in de boekhouding naar de aankoopprijs van de producten zal gaan kijken. Het onderzoek betekent niet dat Albert Heijn sowieso in de fout ging. Als de keten erin geslaagd is grote kortingen te bedingen bij zijn leveranciers, is dat geen enkel probleem.
“Ik wil nagaan of het verbod op verkopen met verlies wordt nageleefd en of er geen onredelijke druk wordt uitgeoefend op leveranciers”, zegt minister Peeters. “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar het is verboden met verlies te verkopen. Bij verkoop met verlies wordt de normale concurrentie namelijk onmogelijk gemaakt. Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt gaan domineren.”
Volgens Buurtsuper.be riskeren de promotieacties van Albert Heijn uit te monden in een ratrace "die schadelijk zal zijn voor de hele economie". De vereniging meent dat de ratrace een impact zal hebben op de tewerkstelling en verwacht naar eigen zeggen dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie.
"Dat leidt uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding", betoogt directeur Luc Ardies. "Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen, ...) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling", besluit hij.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
Argentinië heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een begrotingsoverschot van 0,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) geboekt. Dat heeft president Javier Milei maandag aangekondigd in een televisiespeech gericht aan de natie. Het is de eerste keer sinds 2008 dat het Zuid-Amerikaanse land zo’n overschot op kwartaalbasis in de boeken kan schrijven. -
-
Kortrijkse producent van dierenvoeding Edgar & Cooper gekocht door Amerikaanse gigant
-
Albert Heijn ontketent ongeziene prijzenoorlog in ons land: ‘1+1 gratis’ wordt ‘1+2 gratis’
Albert Heijn schakelt een versnelling hoger in de prijzenslag tussen de supermarkten. De Nederlandse keten, die de Belgen de '1+1'-promotie leerde kennen, pakt uit met een nieuwigheid: '1+2 gratis'. "De scherpste actie ooit in Vlaanderen", staat te lezen in de folder. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM340
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
48 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Vregels
Anne Marie De Keersmaecker
Johan Billiet
Wilfried Vanden Berg
Ronny Biesen