Direct naar artikelinhoud
The New York Times

New York Times wil 10 miljoen abonnees tegen 2025

Kantoren van ‘The New York Times’ in New York.Beeld AFP

The New York Times kent weer een flinke stijging van het aantal abonnees. In het vierde kwartaal van 2018 telde de krant er 4,3 miljoen. Vooral digitale abonnementen vliegen de deur uit. Op jaarbasis gaat het om een stijging met 27 procent tot 3,4 miljoen. Het medium stelt zich als doel om tegen 2025 meer dan 10 miljoen abonnees te hebben.

Terwijl veel kranten in de problemen komen door de verschuiving van print naar digitaal, lijkt The New York Times er goed garen bij te spinnen. De inkomsten uit digitale abonnementen stegen in 2018 met bijna 18 procent tot 400 miljoen dollar. Dat is omgerekend ongeveer 351 miljoen euro, terwijl de inkomsten uit onlineadvertenties met 8,6 procent toenamen tot 259 miljoen dollar, zo’n 227 miljoen euro.

“We eindigden 2018 met in totaal 709 miljoen dollar (623 miljoen euro) aan digitale inkomsten. Dat betekent dat we na amper drie jaar al drie kwart vervuld hebben van onze vijfjarendoelstelling om de digitale inkomsten te verdubbelen tot 800 miljoen dollar (703 miljoen euro) tegen 2020", zegt topman Mark Thompson. “Daarom stellen we een nieuw doel: meer dan 10 miljoen abonnementen tegen 2025.”

1.600 journalisten

The New York Times nam vorig jaar 120 extra mensen aan op zijn redactie, waardoor er nu ongeveer 1.600 journalisten bij de krant werken, het hoogste aantal in de geschiedenis van het medium.

Het bedrijf kondigde vandaag ook aan dat het dividend dat het uitkeert aan zijn aandeelhouders wordt opgetrokken met 25 procent. De aandelenkoers van het mediaconglomeraat was vandaag kort voor de middag (lokale tijd) met bijna 8 procent gestegen.