Direct naar artikelinhoud
Digimeter

En ineens hebben ook oma en opa Netflix

Beeld uit Netflix-reeks ‘House of Cards’.Beeld AP

Netflix is een begrip in één op drie huiskamers. Dat leert de jongste Digimeter van onderzoeksinstituut Imec, dat het mediagebruik van duizenden Vlamingen in kaart brengt. Wordt de streamingdienst straks de standaard?

House of Cards, Narcos, Bird Box, Roma. De groep Vlamingen die weet dat je voor dit soort series en films bij Netflix terechtkan, is in één jaar fors gestegen. Had in 2017 nog 21 procent een account bij de streamingdienst, dan steeg dat in 2018 tot 31 procent. Van tieners tot senioren: in elke leeftijdscategorie groeide het aantal kijkers. De grootste winst werd het afgelopen jaar geboekt bij twintigers en dertigers: een op de drie jonger dan 34 jaar zegt zelfs dagelijks te ‘netflixen’.

Lieven De Marez, professor aan de UGent en bezieler van de jaarlijkse Digimeter, is niet verrast. “Het duurt altijd even voor een nieuwe technologie een grote massa bereikt. Als die het kritische punt van de 20 procent voorbij is, gaat het meestal erg snel.” Een sneeuwbaleffect komt dan op gang. “Omdat steeds meer mensen met Netflix bezig zijn en erover praten, gaan ook steeds meer mensen het uitproberen. Eerst kijken de ouders, dan mogen ook de kinderen en vervolgens willen ook oma en opa een account.” 

Een op de drie Vlamingen die naar Netflix kijkt, is niet hetzelfde als één op de drie die voor Netflix betaalt

De Marez merkt wel op: een op de drie Vlamingen die naar Netflix kijkt, is niet hetzelfde als één op de drie die voor Netflix betaalt. “Ook bij ons worden veel accounts gedeeld.”

Conservatief

De dienst mag dan steeds populairder worden, veel pijn doet ze de klassieke zenders nog niet. Het ‘netflixen’ lijkt vooral bovenop het klassieke tv-kijken te komen. “Een Vlaming is, in vergelijking met een Nederlander, behoorlijk conservatief op het vlak van innovatie. Het duurt hier traditioneel wat langer eer we nieuwe technologieën omarmen”, verklaart De Marez. 

Die conservatieve reflex verklaart volgens hem mee waarom Netflix bij onze noorderburen, die veel progressiever zijn, veel langer populair is. “Daar komt bij dat we in Vlaanderen door de klassieke zenders behoorlijk verwend worden. Series als Over water, De dag, Eigen kweek. Dat is hoogkwalitatieve content van eigen bodem. Zo'n aanbod hebben veel andere landen niet. Wij zeuren wel eens over een herhaling van De Kampioenen, maar dat is echt niet te vergelijken met de hoeveelheid reclame, heruitzendingen en laagkwalitatieve shows die je elders ziet. Ook hebben wij nog veel programma's, als een Dancing with the stars, die je live moet zien om te kunnen meepraten.” 

Het ‘netflixen’ lijkt vooral bovenop het klassieke tv-kijken te komen

Dat het gevreesde ‘cord cutting’, waarbij het klassieke tv-abonnement wordt stopgezet, in Vlaanderen vorig jaar nog verwaarloosbaar bleek, heeft ook met diezelfde terughoudendheid en het aanbod hier te maken, aldus De Marez nog. Vorig jaar bleek in Vlaanderen nog 83 procent een klassiek abonnement te hebben, en dat aantal wijzigt amper. “We leggen er gewoon laagjes  bovenop.” Netflix is zo'n laagje, maar ook YouTube, social media en websites zijn extraatjes.

Disney

De Amerikaanse onlinedienst mag dan doorgebroken zijn, dat ze straks ook helemaal de standaard wordt, daarvan is De Marez nog niet zo zeker. Nu zijn er veel voordelen, als het gebruiksgemak en de lage kostprijs. Ook het grote aanbod aan kindvriendelijke programma’s maakt de dienst aantrekkelijk. “Maar de vraag is of dat in de toekomst zo zal blijven. Disney heeft namelijk aangekondigd haar content uit Netflix te halen, zodat ze met een eigen dienst kan komen. Als ze daarnaast ook een goed aanbod heeft voor volwassenen, wordt ze een geduchte concurrent.”

Hij vergelijkt Netflix met een toeristenbus. “Hop on, hop off. Als we geen series of films meer vinden die ons interesseren, sluiten we het account af en proberen we wat anders.”