“Je hoeft het geld alleen maar van hen af te pakken”: voicemail legt vast hoe Essent-verkopers in Nederland echt over potentiële klanten denken
ConsumeEnergiemaatschappij Essent zet per direct de samenwerking met het wervingsbureau van telefoonverkopers stop. Dat gebeurt nadat op een voicemailbericht te horen is hoe de Nederlandse verkopers over potentiële klanten praten. De verkopers insinueren dat klanten “keihard geplukt” moeten worden: “Zij hebben geen recht op dat geld. Jij wel.”
Het bericht kwam per ongeluk op de voicemail van een freelancer te staan. In eerste instantie begreep ze niet wat ze hoorde. Eerst klonk er een boze stem die scheldt omdat de telefoon niet opgenomen werd. Zijn collega is zowaar nog grover gebekt. “Ik dacht dat ik twee jongens van de straat hoorde”, zegt de vrouw die anoniem wil blijven.
Luister hier naar het voicemailbericht:
Toen ze het nummer in kwestie googelde, bleek dat haar voicemail een gesprek tussen verkopers van energiemaatschappij Essent vastgelegd had. De verkopers scholden klanten uit en bespraken de verkooptactiek in niet mis te verstane termen. De mannen beseften blijkbaar niet dat de verbinding nog open stond.
“Die mensen zijn allemaal kankerlijers. En daarom moet je ze verneuken, er geld uithalen”, klonk het. En: “Zij verdienen dat geld niet, ze hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld. Je hoeft het alleen maar van hen af te pakken. Simpel.”
Geschrokken
De vrouw hoorde de voicemail pas nadat ze gebeld was door een vriendin. “Ik schrok echt. Zo kan je niet met klanten omgaan.”
Ze nam contact op met Essent om de kwestie aan te kaarten. “Ik heb gezegd dat ik een leidinggevende wilde spreken. Dat kon niet.” Haar klacht zou in behandeling worden genomen, maar opvallend genoeg werd niet naar de opname gevraagd. Ze heeft er sindsdien niets meer van gehoord.
Tweede geluidsopname
Nadat de geluidsopname via het Nederlands Algemeen Dagblad (AD) online belandde, reageerde Essent “geschokt”. De energiemaatschappij beweert “afscheid genomen” te hebben van de verkopers in kwestie, die het bedrijf wist te achterhalen.
Vandaag dook er echter opnieuw een voicemail op, die gepubliceerd werd door GeenStijl, waarin verkopers opnieuw schelden en toegeven er dat er niet altijd ‘eerlijk’ verkocht wordt. “Ik had net anderhalf uur lang zo’n kutgesprek, met alleen maar van die hoppers’’, zegt een van de verkopers. Even later hoor je een man zeggen dat hij niet alles “eerlijk gedaan” heeft.
Onderzoek en meldpunt
Dat was de druppel voor Essent. “Wij betreuren beide voorvallen ten zeerste en bieden onze excuses aan aan de ontvangers van deze voicemails’’, laat een woordvoerder weten. “Onze klanten zijn de basis van ons bedrijf en elke potentiële klant moet op elk moment eerlijk en met respect worden behandeld. Daarom gaan we deze signalen serieus onderzoeken.’’
Zolang het onderzoek loopt, wordt de samenwerking met het wervingsbedrijf achter de verkopers stopgezet. “Voor Essent staat een ding vast: de praktijk die uit de voicemails blijkt, staat lijnrecht tegenover waar wij voor staan. Daarom nemen we verregaande maatregelen om herhaling te voorkomen.” Het bedrijf opent binnenkort een meldpunt waar klanten met vergelijkbare ervaringen terecht kunnen.
Minimumaantal
In het gesprek komt ook het aantal sales dat gemaakt moet worden aan bod. Verkopers van veel energiemaatschappijen moeten een minimumaantal verkopen sluiten om in dienst te kunnen blijven. Daarnaast worden vaak bonussen uitbetaald die afhankelijk zijn van het aantal gemaakte deals.
Een Nuon-verkoper trok eerder al aan de alarmbel: het systeem zorgt er volgens hem voor dat deur-aan-deurverkopers misleidende informatie verstrekken. In dit gesprek probeert de ene verkoper de andere gerust te stellen: hij kan zijn targets nog halen, wordt gezegd. “Pik, als jij je nu bewijst... Als jij deze week drie sales maakt, dan zeggen ze echt wel: je hebt je bewezen.”
Zij hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld.
“Rotte appels”
Het nummer van Essent staat op internet al te boek als irritant. Er wordt onder meer geklaagd door mensen die zo vaak gebeld worden dat ze er helemaal klaar mee zijn. Na de vragen van onze collega’s van het AD lukte het Essent de betrokken verkopers te traceren. Ze gaven in een gesprek toe de uitspraken gedaan te hebben.
“We zijn geschokt door deze opname”, aldus een woordvoerder. “De manier waarop deze twee verkopers praten is echt onacceptabel en niet in lijn met ons wervingsbeleid. Dit mag nooit meer gebeuren. Daarom hebben we nu afscheid genomen van deze rotte appels.”
Het voorval zal ook meegenomen worden in ‘structurele gesprekken’ om het verkoopproces te verbeteren. Dat de klantenservice niet alerter reageerde, wordt ook betreurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Steeds meer Belgen veranderen van bank: waarom kiezen voor een andere zicht- of spaarrekening?
-
81
Benzineprijs klimt morgen naar nieuw record: 1,799 euro voor liter benzine 95
De prijs voor een liter benzine 95 (E10) stijgt morgen naar een nieuw record. Aan de pomp kost een liter dan maximaal 1,799 euro per liter. Dat meldt de FOD Economie. Het gaat om een stijging met 2,9 cent. Ook diesel wordt opnieuw duurder. -
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
De leveranciers van elektriciteit en aardgas zien nog geen stijging van betalingsmoeilijkheden bij hun klanten als gevolg van de historisch hoge energieprijzen. Maar ze vrezen wel een toename van het aantal wanbetalers de komende maanden. -
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
Het moet heerlijk zijn, een eigen sauna in de tuin of in je huis. Maar hoeveel kost zo'n privéwellnessje? Vraagt het veel onderhoud? En hoe maak je er optimaal gebruik van? Fabrikanten Jan Allaert van Belle et Moi en Katrien Verhaeghe van Verhaeghe Chalet en Sauna geven advies. “Tussen twee sessies moet je minstens even lang rusten als je eerste saunabeurt geduurd heeft.” -
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSandra Van Heyste
Erik Henderickx
Peter Nols
Jan Gielen
Ian Vandenbossche