Direct naar artikelinhoud
Nationale staking

Nationale staking van 13 februari: hier kunt u hinder verwachten

Beeld ter illustratie.Beeld Wouter Van Vooren

De nationale staking van woensdag 13 februari veroorzaakt heel wat hinder. We houden u hier op de hoogte van de belangrijkste problemen. Volg ook alles op de voet in onze liveblog.

Kranten

• Door de staking is het mogelijk dat uw krant niet of te laat geleverd wordt. We doen er alvast alles aan om De Morgen correct bij u te bezorgen. Lees hier wat u kunt doen als u toch geen krant ontvangen hebt.

Openbaar vervoer

• Bij de NMBS wordt de minimale dienstverlening toegepast. Tijdens de ochtendspits reed zowat de helft van de treinen zal rijden in vergelijking met een normale dienstregeling. De NMBS kiest ervoor om de belangrijkste lijnen te bedienen.  Het grootste deel van de P-treinen rijdt woensdag niet. Van de S- en L-treinen zal slechts een beperkt aantal rijden tijdens de spits.

De NMBS zegt dat de treindienst in de loop van de dag nog kan worden aangepast, en raadt reizigers daarom aan om voor hun vertrek de reisplanner te raadplegen voor de meest recente info. 

Lees ook

“Waarom wij staken? De regering heeft er geen flauw benul van wat wij in de haven doen”

Het land gaat plat, maar wat brengt dat eigenlijk op? “Staken wérkte 120 jaar lang. Tot N-VA aan de macht kwam”

• Ook bij De Lijn is de hinder groot. Slechts een beperkt aantal chauffeurs van De Lijn en de onderaannemers is aan de slag gegaan.

Op het Antwerpse tramnet rijden vrijwel geen trams: op de veertien lijnen zijn er negen trams uitgereden. Daarnaast zijn er ook weinig bussen op de baan in de Antwerpen.

In Limburg zijn zo goed als geen bussen van de vroege ochtendritten uitgereden. “Dit betekent dat er op een sporadische busrit na, in de hele provincie geen busverkeer is, en dat op zowel de stads- als streeklijnen.”

In Gent rijdt deze voormiddag tramlijn 1 om de 20 minuten. Op de buslijnen 3 en 5 is er een bus om de 30 minuten. Tramlijn 4 (kant UZ en Ledeberg) rijdt om de 40 minuten, tramlijn 2 rijdt niet. De buslijnen 6, 8, 9, 17, 18, 38 en 39 rijden ook niet.

In Vlaams-Brabant is de dienstverlening zwaar verstoord op zowel de stads- als de streeklijnen.

En ook in West-Vlaanderen is er hinder. Op het traject van de Kusttram rijdt slechts 1 tram per richting. Er zijn nauwelijks bussen uitgereden in provincie. Ook de stadsnetten van Brugge, Kortrijk, Oostende en Roeselare liggen zo goed als plat.

• De metro’s, trams en bussen van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB  zijn zwaar verstoord. Van de vier metrolijnen is er slechts één, lijn 1, in dienst, en er rijden zes tramlijnen (3, 4, 7, 51, 82, 92) en vier buslijnen (29, 46, 71, 87). Met een “lijn in dienst” bedoelt de MIVB een lijn waarop de zeker de helft van de voertuigen rijdt, in vergelijking met een normale dag. Sinds 6 uur is het contactcenter van de MIVB geopend (070/23.20.00). De website geeft geregeld updates voor de reizigers, net als de Facebook-pagina en het Twitter-account.

Gratis alternatieven

Drivy, het grootste autodeelplatform in Europa, zet een speciale actie op touw om de minimale dienstverlening bij het spoor te compenseren. Gedurende de hele dag kunnen nieuwe Drivy-gebruikers profiteren van een korting van € 30, het equivalent van de gemiddelde prijs van een huur voor één dag. De promotiecode zal te vinden zijn op de website.

• Het Brusselse platform voor elektrische deelfietsen, Billy Bike, stelt de volledige dag zijn fietsen gratis ter beschikking. Alle ritten korter dan 20 minuten worden automatisch terugbetaald. Om gebruik te maken van de fietsen, die verspreid staan in Brussel-Stad, Elsene, Etterbeek en Sint-Gillis, moeten gebruikers wel geregistreerd zijn in de Billy-app. Gebruikers zullen hun rit initieel wel moeten betalen, maar de kost wordt automatisch teruggestort. Ritten die langer dan 20 minuten duren, worden evenwel niet vergoed. Dit om te garanderen dat de fietsen voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar zijn.

Luchthavens

Ook het vliegverkeer is zwaar getroffen door de staking. Sinds dinsdagavond 22 uur is 24 uur lang geen vliegverkeer mogelijk in het Belgische luchtruim. Er zal in die tijd geen enkel vliegtuig kunnen landen of opstijgen in een Belgische luchthaven. Heel wat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen hebben vluchten omgeleid of preventief geschrapt.

Onderwijs

 In Gent is de hinder het grootst bij de kinderopvang. Kinderen kunnen woensdagmiddag niet terecht in zeven van de tien stedelijke initiatieven voor buitenschoolse opvang (STIBO). In de Gentse secundaire scholen is woensdagvoormiddag wel gewoon les gegeven. Vier van de 50 basisscholen bleven wel gesloten.

Bij het Antwerps Stedelijk Onderwijs is zowat een derde van de basisscholen woensdag gesloten. Kinderen die toch op school opdagen, worden volgens de stad steeds opgevangen. Ouders werden vooraf op de hoogte gebracht van de impact van de staking. Dat geldt ook voor de stedelijke kinderopvang, waar 7 van de 21 locaties volledig gesloten zijn en nog eens 12 slechts een deel van de leefgroepen kunnen opvangen.

Supermarkten

Mogelijk staan klanten die hun dagelijkse inkopen willen doen hier en daar voor een gesloten deur. Bij Carrefour gaat het bijvoorbeeld om 44 vestigingen op zo’n 800, bij Delhaize om 68 van de 130. Het gaat vooral over winkels in het zuiden van het land. De zelfstandige Proxy- en AD Delhaizes en Shop’n Go-filialen zijn wel open.

Gemeentelijke diensten

Heel wat gemeentelijke diensten blijven tijdens de nationale stakingsdag dicht. In sommige steden en gemeenten gaat het containerpark dicht.

Sommige kinderopvangdiensten blijven dicht. Dat is onder meer het geval in Puurs, Mechelen of Oostende, waar ook het gemeentelijk zwembad in de namiddag dicht blijft.

VRT en bpost

Hoeveel personeelsleden van de openbare omroep deelnemen, is nog niet duidelijk. Maar de stakingsbereidheid is groot, klinkt het bij de vakbonden. Al zullen de kijkers daar weinig van merken, benadrukt Hans Van Goethem, woordvoerder van de openbare omroep: “De programma’s en producties gaan door zoals gepland.”

De postbedeling is in het hele land grotendeels verzekerd, zo meldt een woordvoerster van bpost. Meer dan 95 procent van de krantenrondes werd uitgevoerd, zowel in Vlaanderen als Wallonië en Brussel.

Bij de pakjes en brieven is het verhaal iets anders. Voor brieven en pakjes is de situatie beter in Vlaanderen, op uitzondering van Limburg (64 procent). In Vlaams-Brabant (98 procent) en Antwerpen (93 procent) is de hinder een pak kleiner. In Oost- en West-Vlaanderen zijn meer dan vier op de vijf rondes verzekerd (81 en 86 procent). In het zuiden van het land wordt maar 68 procent van de rondes uitgevoerd.