De Lijn en vakbonden bereiken sociaal akkoord in Limburg: “Enorme stap vooruit”
De Lijn en de vakbonden in Limburg hebben een akkoord gesloten over de aanpak van de diensten, rusttijden en het ziekteverzuim. Dat deelt de openbaarvervoermaatschappij vanavond mee. De chauffeurs van De Lijn Vlaams-Brabant leggen morgen echter opnieuw het werk neer.
In Hasselt vond vandaag overleg plaats tussen de directie van De Lijn Limburg en de gewestelijke secretarissen van de vakbonden. Het akkoord kom er na dagen van syndicale acties bij De Lijn in Limburg, met hinder voor het busverkeer tot gevolg. Vanaf morgen moet het busverkeer in Limburg weer normaal verlopen, aldus nog De Lijn.
Volgens de vakbonden is er een stap in de goede richting gezet. “Er is een compromis rond de opmerkingen die we gedaan hebben. Er staan heel wat positievere elementen in, die we vorige keer gemist hebben”, zei Stan Reusen, secretaris van ACOD Limburg TBM, eerder op de dag over het akkoord. “In het voorstel staan ook concrete datums wanneer er een terugkoppeling gegeven wordt, zodat er zwart op wit te zien is welke inspanningen geleverd zijn en de mensen de uitwerking van heel het verhaal zien.”
“Bij alle vakbonden is het voorstel unaniem aanvaard door de militanten. De mensen waren enorm tevreden met het resultaat”, zegt Geert Witterzeel van ACV. “Dit is uniek. Ik zit al jaren in de sector en dit is de eerste keer dat op papier staat dat chauffeurs in hun dienst 20 tot 30 minuten gewaarborgde pauze hebben. Dat is een enorme stap vooruit.”
De acties van de buschauffeurs in de provincies Limburg en Vlaams-Brabant veroorzaakten vandaag grote hinder op de stads- en streeklijnen in beide provincies.
Morgen nog staking
De chauffeurs van De Lijn Vlaams-Brabant kondigen echter aan ook morgen te zullen staken uit protest tegen het volgens hen schrijnend personeelstekort en de voor het personeel onrealistische rij- en rusttijden. Morgenochtend om 9 uur starten directie en vakbonden het overleg over de Vlaams-Brabantse eisen. “Het nijpend personeelstekort verhoogt de werkdruk op het personeel. Dit wordt nog eens versterkt door de onrealistische rij- en rusttijden waardoor de chauffeurs nauwelijks de tijd hebben om te eten of een sanitaire stop in te lassen. Hierdoor is het ziektepercentage hoog wat op zijn beurt bijdraagt tot het personeelstekort”, aldus vakbondssecretaris Pieter Thijs (ACV). Hij spreekt zich niet uit over het aantal chauffeurs dat er bijkomend moet aangeworven.
Als gevolg van de staking zijn er sinds vanmorgen in Vlaams-Brabant zo goed als geen eigen chauffeurs van De Lijn uitgereden. De chauffeurs van de onderaannemers die buslijnen pachten, rijden wel. Volgens Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant, rijden er op die manier in deze provincie in totaal één op twee bussen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De Lijn bouwt ecologische stelplaats met tankstraat voor bussen
-
PREMIUM
Bestuurder rijdt door piket: twee gewonden
De nationale staking liet zich gisteren ook in onze regio goed voelen. Veel treinen en bussen reden niet uit, en ook heel wat dienstencentra bleven gesloten. Aan een stakerspost op de Corneel Heymanslaan in Gent, niet ver van de Ghelamco Arena, raakten twee vakbondsmannen lichtgewond bij een aanrijding. Volgens de bestuurder ging het om een ongeluk. "Ik panikeerde." -
PREMIUM
Vier personen aangereden en miljoenen euro’s kosten: de nationale staking in cijfers
De nationale stakingsdag had zoals verwacht een serieuze impact op het openbare leven gisteren. De luchthaven lag er verlaten bij. In de treinen was het ook opvallend rustig, net als op de weg. Toch verliep niet alles zonder slag of stoot: in Gent, Houthalen-Helchteren en Waver reden chauffeurs in op stakers. Er vielen enkel lichtgewonden. -
-
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
Antwerpen, Kapellen -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
PREMIUM70
COLUMN. “Wij Walen, wat hebben we misdaan? Waarom gaat het al 50 jaar zo slecht?”
Christophe Deborsu is al 36 jaar Wetstraatjournalist, nu bij RTL. Hij leeft in Namen en Schelle. Elke week schrijft hij over hoe de Walen leven en (echt) denken. Ook over de Vlamingen. Vandaag: de slechte cijfers waarvoor Di Rupo geen tijd had. “Wallonië heeft een nieuwe wind nodig, waarom niet uit het Noorden?” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM38
“Moeten we stoppen met werken en verhuizen?”: Mama van Rinus (2) en Arne (4) getuigt over plaatstekort in buitengewoon onderwijs
Arne (4) is één van de kleuters die in Antwerpen op de wachtlijst voor buitengewoon onderwijs staat, net als ruim 700 andere kinderen. Zijn broertje Rinus (2) wacht hoogstwaarschijnlijk hetzelfde lot. Mama Nena De Roey (36) maakte samen met andere ouders een filmpje om het schrijnende probleem aan te kaarten. En wat als er plek is, maar ver buiten de stad? “Ik weet niet hoe we dat gaan bolwerken.” -
Staakt De Lijn straks opnieuw? Vakbonden dienen stakingsaanzegging in
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean-Pierre Robbens
Bette Mosselmans
mieke vermeulen
R T
jean pierre Tibermont