Het zomerse woonportret van interieuradviseur Katrien Vernaillen
Het hele jaar door op vakantie. Een gevoel dat Katrien en dochter Juliette delen met tien andere gezinnen in wooncomplex D-Factory, een voormalige rubberfabriek in Deurne. De loft waarin ze wonen past perfect bij de vakantiesfeer. Licht, kleurrijk en met uitzicht op het zwembad en de winterharde palmbomen.
Een hidden spot als deze, hoe ontdek je die?
“Ooit huisde hier een rubberfabriek. Later werd het een desolate plek die het straatbeeld niet mooier kleurde. Projectontwikkelaar Joeri Bal kocht de site en liet er een wooncomplex met elf units bouwen. Grote naast kleine, om bewust een divers publiek aan te trekken. Toen ik zwanger was van Juliette zijn we in een huurloft ingetrokken. We voelden ons erg thuis in dit concept en kregen toen, godzijdank, na drie jaar de kans om deze loft te kopen.”
Hoe ervaar je het cohousen?
“Ik noem het ‘soft’ cohousen. Juliette kan in de gemeenschappelijke tuin veilig spelen met de andere kinderen. Ze vindt het heerlijk. Zelf praat ik graag bij met de buren aan het zwembad. Er ontstaan wel vaker spontane barbecues in de zomer. Maar verder heeft iedereen de privacy die hij nodig heeft. Strenge regels zijn er niet, wel één belangrijke: doe nooit wat je niet fijn zou vinden als een van je buren het deed. Daar kom je al ver mee, heb ik gemerkt.” (lacht)
Kwamen er grote verbouwingen te pas aan deze loft?
“Nee, de structuur was perfect zoals ze was. De slaapkamers, de badkamer, de dressing en mijn bureau bevinden zich op de benedenverdieping. Boven is er de leefruimte met een open keuken. De vorige bewoners hielden van donkere muren en vloeren, en de keuken was gitzwart. Nu baadt alles in wit en lichte tinten. Het duurde wel een jaar voor ik precies wist wat ik wilde doen met de loft. Ik vind het eenvoudiger om interieuradvies te geven aan mijn klanten dan mijn eigen woning in te richten. Maar zodra de keuzes gemaakt zijn, wil ik dat het opschiet. Na vijf weken was de verbouwing klaar.”
Hoe ben je in de interieurwereld gerold?
“Ik studeerde marketing en werkte tien jaar als accountmanager, onder meer bij reclamebureau Duval Guillaume. Hun interieur was een eyeopener. Ik besefte plots welke impact de indeling en de aankleding kunnen hebben op je gemoed. Toen ik mama werd, nam ik een sabbatical. In die periode werd elke dag duidelijker dat ik iets wilde betekenen in de interieursector. Mijn enthousiasme hielp me aan een job in een interieurwinkel. Wat later startte ik een blog onder de naam ‘Interior Blonde’. Et voilà. Vandaag verzorg ik interieurprojecten van a tot z. Of van plan tot plant, zoals ik het zelf graag omschrijf. Ik ben ontzettend goed omringd. De afgelopen jaren heb ik een netwerk uitgebouwd van vakmensen die ik kan vertrouwen en vice versa. Samen leggen we de lat hoog. We willen onze klanten vooral tonen dat verbouwen ook plezant kan zijn.”
Wat voor een shopper ben je?
“Shoppen gebeurt heel doordacht. Ik zal nooit impulsief een hebbeding kopen gewoon omdat ik het mooi vind. Als ik een nieuwe koffiekan wil, dan weet ik precies welke dat moet zijn. En voor de plaid van Scholten & Baijings, bijvoorbeeld, heb ik lang gespaard. Ik hou van kwaliteit en van de duurzaamheid van een product. Interieurboeken en -magazines zijn mijn follietjes, en mijn inspiratiebron. Ik heb een behoorlijke verzameling en
etaleer ze ook graag. Het maandblad ‘AD’, de Spaanse versie, is mijn absolute favoriet. Een bijzonder kleurrijke editie en net iets excentrieker dan de andere.”
Wat heb je nodig om je ergens thuis te voelen?
“De sfeer moet goed zitten. Volgens mij begrijpt iedereen wat ik daarmee bedoel. Je komt ergens binnen en je weet het meteen: hier wil je wonen of helemaal niet. Licht en kleur zijn voor mij factoren die zeker meespelen. Ik heb het nodig om me goed te voelen.”
Weerspiegelt het interieur je karakter?
“In mijn hoofd is het vaak onrustig. Daarom vind ik orde in mijn leefomgeving erg belangrijk. Hoe netter het in huis is, hoe meer relaxed ik zelf ben. Daarnaast ben ik een uitgesproken zomertype, en dat is ook duidelijk merkbaar in mijn interieur. Ik hou van een lichte basis, en enkele goede tijdloze stukken. De kuipstoelen van Eames, mijn bank van het Belgische SUR &PLUS. En wat felle accenten hier en daar. Valt het op dat ik van de kleur geel hou?”
Wie is ze?
• Katrien Vernaillen (39), interieuradviseur Interior Blonde, interiorblonde.be
• leeft samen met Juliette (7)
• woont in een loft in een voormalige rubberfabriek in Deurne
• houdt van de zon, kleur en het vakantiegevoel
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
-
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
-
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
Lippen komen in alle vormen en maten. Ze geven ook meer prijs over ons innerlijk dan je zou denken. De Nederlandse Rhené Emmerich en Bertie Koussen lezen gezichten als beroep. Ze verklappen wat de vorm van jouw mond betekent aan de hand van enkele bekende namen. “Mensen met deze soort lippen kunnen hard uit de hoek komen.” -
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
Terwijl we vroeger na een mislukt huwelijk onze trouwring diep en duister opborgen, blijven we er nu vaker mee pronken. Dat merken Vlaamse juweliers. Mensen die hun trouwring bij hen tot een nieuw design laten herwerken, zien het als een deeltje van hun leven dat ze willen blijven koesteren: “Sommigen beginnen te huilen.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer