© GvA

Mechelen voert massaal trajectcontroles in

Op twaalf invalswegen voert Mechelen vanaf volgend jaar trajectcontroles in. “Nergens in Vlaanderen gebeurt dat op zo’n grote schaal”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

Sven Van Haezendonck

De flitspalen in de Dijlestad weet ondertussen iedereen staan. En Mechelen duikt met zijn bemande snelheidscontroles ook geregeld op in de bekende radioberichten. Nu schakelt de stad nog een versnelling hoger. In de loop van 2017 komen er op twaalf plaatsen in de stad trajectcontroles. Niet alleen op drukke invalswegen zoals de Brusselse- of de Leuvensesteenweg, maar ook op verkeersassen in de deelgemeenten: de as van de Mechelseweg tot de Expoelstraat in Hombeek bijvoorbeeld.

Praktisch op alle invalswegen zet de stad de ANPR-camera’s in om uw snelheid te meten. De gemeenteraad heeft dinsdagavond de aankoop van bijkomende camera’s goedgekeurd. “Door de veelvuldige controles weten de meeste Mechelaars ondertussen dat de pakkans zeer groot is. Maar de bestuurders die hardleers zijn, willen we met de trajectcontroles dwingen om hun rijstijl aan te passen”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

"Belangrijk voor zwakke weggebruikers"

Daarbij verwijst hij naar zwakke weggebruikers. “Steeds meer mensen verplaatsen zich met de fiets, vooral jongeren. Voor hen is het erg belangrijk dat iedereen zich aan de opgelegde maximumsnelheid houdt. Dat zorgt ook voor minder stress in het verkeer. De fietsstraat in de Hoogstraat is daar een goed voorbeeld van. Aanvankelijk zorgde dat misschien voor ergernis bij sommige bestuurders, maar ondertussen is iedereen er aan gewoon”, vertelt de burgemeester.

Ook vrachtwagensluizen

Volgens Somers is Mechelen de eerste stad in Vlaanderen die trajectcontrole zo massaal invoert. Bovendien gaan de camera’s op een vijftal plaatsen ook dienen als vrachtwagensluis. “Bijvoorbeeld om zwaar vervoer uit woonbuurten te houden”, stelt hij. En dat biedt voor de stad voordelen bij de herinrichting van straten. “Nu proberen we de snelheid vaak nog te remmen met verkeersdrempels of bloembakken. Bij de invoering van trajectcontrole is dat niet meer nodig, waardoor het verkeer minder zal opstroppen”, zegt Bart Somers.

In totaal investeert de stad bijna 1,4 miljoen euro in de nieuwe ANPR-camera’s voor trajectcontrole. Die zijn ook inzetbaar in de klassieke strijd tegen criminaliteit, zoals het spotten van geseinde of gestolen voertuigen.

Lees ook: Camera's bewaken fietsenstallingen station

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER