Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Katholiek onderwijs leert zesjarigen denken als een computer

Katholiek onderwijs leert zesjarigen denken als een computer
Beeld Tine Schoemaker

Digitale geletterdheid kan niet vroeg genoeg aangeleerd worden. Zo redeneert althans het katholiek onderwijs, dat vanaf het schooljaar 2020-2021 een nieuwe lesvorm introduceert in het lager onderwijs die leerlingen meer vertrouwd moet maken met programmeren en abstract denken.

Stel dat je als leerkracht lager onderwijs je klas wil opruimen met de leerlingen. Laat je hen dat opruimen vrij invullen, dan eindig je waarschijnlijk met meer rommel dan voordien. Geef je iedereen een taakje zonder uitleg, dan leren de kinderen er weinig van. Wat volgens het katholiek onderwijs ook kan, is het probleem aanpakken zoals een computer dat doet: door het te analyseren, op te delen in deelprocessen en die vervolgens in de juiste volgorde aan te pakken. Je dweilt immers niet voor je hebt geveegd.

‘Het is niet de bedoeling om van alle leerlingen programmeurs te maken. Minstens even belangrijk is dat de leerlingen inzien welke denkprocessen er achter een computer zitten’
Giovanni Samaey, computerwetenschapper (KU Leuven)
Katholiek onderwijs leert zesjarigen denken als een computer
Beeld Tine Schoemaker

Het is die vorm van nadenken die het katholiek onderwijs wil stimuleren bij leerlingen. Het voert daarom vanaf het schooljaar 2020-2021 de lesvorm ‘computationeel denken’ in. “Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT”, klinkt het in een persbericht.

Bedoeling is dat kinderen daarbij spelenderwijs ontdekken hoe complexe taken opgedeeld kunnen worden in verschillende deelprocessen. Bijvoorbeeld door een robot instructies te geven om een bepaald parcours af te leggen. Dat parcours moeten ze bijvoorbeeld met pictogrammen uittekenen en zo in de robot ingeven. Wijkt de robot van de te volgen weg af, dan moet het proces achterstevoren worden overlopen om er de fout uit te halen.

Katholiek onderwijs leert zesjarigen denken als een computer
Beeld Tine Schoemaker

Programmeurs

“Maar het is zeker niet de bedoeling om van alle leerlingen programmeurs te maken", zegt computerwetenschapper Giovanni Samaey (KU Leuven), die de nieuwe lesvorm mee ontwierp. “Minstens even belangrijk is dat de leerlingen inzien welke denkprocessen er achter een computer zitten.” Die houding moet hen beter abstract doen nadenken en leren probleemoplossend te denken.

De lesvorm maakt deel uit van het nieuwe leerplan voor het lager onderwijs. Een van de elementen uit dat leerplan is de leerlingen digitale geletterdheid aanbrengen. “De voorbije decennia heeft zich een digitale omwenteling voltrokken die nieuwe vaardigheden vereist”, zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. “Het gaat dan niet alleen om leren programmeren, maar ook om mediawijsheid bijvoorbeeld.”

De nieuwe lesvorm wordt vanaf dit schooljaar getest in verschillende lagere scholen. Vanaf het schooljaar 2020-2021 wordt hij in alle katholieke lagere scholen aangeboden. Het gaat niet om een apart vak, maar wel om een geïntegreerde lesvorm over vakken heen.

Programmeurs
Beeld Tine Schoemaker