© shutterstock

In deze supermarkten kan u het goedkoopst winkelen

Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt van België, zo blijkt uit het jaarlijkse prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hoewel het verschil met de concurrenten steeds kleiner wordt, kan u per jaar toch nog honderden euro’s voordeel doen afhankelijk van waar u winkelt.

mtm

Wie een mix koopt van merkproducten, huismerken en eersteprijsmerken, is net als de voorbije jaren het goedkoopst af bij Colruyt. Al zit Albert Heijn wel dicht op de hielen. “Jaarlijks spendeert u in Colruyt voor een gemengde korf met vlees, fruit en groenten, ongeveer 2.035 euro”, aldus Test-Aankoop in een persbericht. “Bij Albert Heijn betaalt u daar gemiddeld zo’n 2 procent, ofwel zo’n 2.076 euro, meer voor.”

Het duurst winkelt u bij Match en Smatch. “In het eerste geval telt u zo’n 2.320 euro neer, in het tweede, 2340 euro. Ofwel respectievelijk 14 en 15 procent duurder dan Colruyt.”

Drie klassementen

Aan het prijsonderzoek namen 710 winkels van 20 supermarktketens deel. In totaal werden zo’n 118.000 prijzen vergeleken. Er werden drie klassementen opgemaakt, telkens gebaseerd op een andere productkorf:

- Eerste korf: uitsluitend (inter)nationale merkproducten

- Tweede korf: enkel de eigen merken (witte producten en huismerken)

- Derde korf: een mix van korf één en twee.

Voor wat betreft de merkproducten komt Colruyt, samen met Red Market, dit jaar opnieuw als goedkoopste supermarkt uit het onderzoek. Albert Heijn komt op de tweede plaats en is 2 procent duurder. Op de derde plaats vinden we Okay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, die 5 procent duurder is. Ook de zogenaamde bij ‘witte producten’ voert Colruyt het klassement aan. Leader Price komt op de tweede plaats (+2%) en Albert Heijn op de derde (+4%).

Aldi en Lidl

Het assortiment van Aldi en Lidl staat qua prijsniveau tussen de witte producten en de huismerken. Tegenover vorig jaar lijken ze iets duurder geworden in vergelijking met de eersteprijsmerken van de andere supermarkten, maar blijven ze een stuk onder de prijs van de huismerken van de concurrentie.

Het goedkoopste huismerk vinden we bij Leader Price. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6 en 7 procent duurder dan bij Leader Price. Daarna volgt het huismerk Boni Selection in de drie andere ketens van de Colruyt-groep en de huismerken van Carrefour, Delhaize, Match en Smatch. Het klassement wordt gesloten door het huismerk van Intermarché.

Meest tevreden over Bio-Planet

Dit jaar onderzocht Test-Aankoop ook de tevredenheid van de klanten. Van de 24 onderzochte supermarktketens, verzamelde Bio-Planet (dat zich specialiseert in biologische voeding) de meeste punten. Hekkensluiter is Carrefour Express waar de klanten kennelijk minder tevreden zijn over de winkelruimte en de prijzen. In het algemeen krijgen kleine supermarkten lagere scores: de prijzen liggen hoger en de keuze is beperkter.

Trouwe klanten

Ons onderzoek brengt ook enkele gewoonten van de supermarktbezoeker aan de oppervlakte. De meeste mensen blijken op een weekdag naar de supermarkt te gaan en bezoeken meestal dezelfde winkel. Vooral de klanten van Spar, Okay en Red Market (een kleine, overwegend Franstalige keten) zijn erg trouw, die van Makro het minst.

Gemiddeld 76 euro

Gemiddeld geven we aan een boodschappenronde 76 euro uit, maar de verschillen tussen wat we uitgeven in een grote supermarkt en een kleine zijn groot. In de kleinere buurtwinkels, zoals Proxy Delhaize (39 euro) en Spar Compact (48 euro), liggen de uitgaven veel lager. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Makro (127 euro) en Colruyt (108 euro). Mensen tussen de 40 en de 59 jaar geven het meeste uit: gemiddeld 84 euro.

Welke supermarkt in uw buurt is het goedkoopst? Ontdek het hier.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer