Direct naar artikelinhoud

Nieuw privacybeleid van Google: "Hoeven we niet te pikken"

Nieuw privacybeleid van Google: "Hoeven we niet te pikken"

Mails meelezen, bijhouden welke filmpjes we op YouTube bekijken en informatie doorsturen naar adverteerders. Google maakt er zich 'schuldig' aan in zijn nieuwe privacybeleid. Sinds kort kan het bedrijf ons surfgedrag combineren met persoonlijke gegevens. "Kan niet", vindt staatssecretaris voor Privacy, Philippe De Backer (Open Vld).

"Het nieuwe beleid van de internetreus toont aan dat Google het niet nauw neemt met privacy. Het is niet haar prioriteit. De maskers vallen af." Google paste onlangs zijn privacybeleid aan waardoor informatie over ons surfgedrag - die het verzamelt via het online-advertentiebedrijf Double Click - combineert met persoonlijke gegevens zoals YouTube en Gmail.

Wie trouwens een Gmail-account aanmaakt, geeft Google de toestemming zijn of haar gegevens te bekijken en te gebruiken. Je moet immers eerst de privacyvoorwaarden aanvaarden. "Wat niet door de beugel kan, is dat Google nu in jouw plaats beslist om deze gegevens te gaan koppelen aan de andere Google-toepassingen en bovendien deelt met derde partijen. Zwijgen mag niet gelijk zijn aan toestemmen", vindt De Backer.

Boete
Hij zit binnenkort samen met de zoekgigant om dat probleem aan te kaarten, maar geeft toe vandaag machteloos te staan. De Privacycommissie beschikt immers niet over "tanden om te bijten". Daarom werkt de staatssecretaris aan een hervorming van de Privacycommissie. Door de omzetting van de Europese regels zal die nadien Google een boete kunnen geven van 4 procent van zijn wereldwijde omzet, besluit De Backer.

Staatssecretaris voor Privacy, Philippe De Backer (Open Vld)