Direct naar artikelinhoud
Huisdieren

Baasje heeft een smartphone, nu nog een slimme halsband voor de hond

Een hond met een slimme halsband.Beeld Promotiebeeld van Link

Vergeet opvouwbare smartphones als dé innovatie op MWC Barcelona, de jaarlijkse hoogmis voor smartphonevernieuwingen. Technologiebedrijven die zichzelf serieus nemen, zetten in op huisdieren. “Technologie voor huisdieren is een lucratieve markt.”

Beweegt je hond voldoende? Speelt hij genoeg? En wie gaat de kattenbak verversen als jij een avond niet thuis bent? Allemaal vragen waar technologiebedrijven een antwoord op proberen te formuleren. Tussen alle presentaties van wearables en smartphones voor mensen tijdens MWC Barcelona, werden ook heel wat slimme accessoires voor huisdieren gepresenteerd.

Denk aan een halsband voor uw trouwste viervoeter. Daarmee weet u niet alleen precies waar uw hond zich bevindt, maar ook of hij op een dag wel voldoende beweegt en of hij rustig slaapt. Sommige slimme halsbanden geven de mogelijkheid aan baasjes om een veilige zone in te stellen. Zodra uw huisdier zich buiten die afgebakende zone bevindt, gaat er een alarm af op uw smartphone. 

Of wat dacht u van de LavvieBot, een slimme kattenbak. Die reinigt de bak niet alleen wanneer uw kat zijn gevoeg deed. U krijgt ook een melding wanneer die dat deed en hoelang die boodschap precies duurde. Zodra er iets abnormaals gebeurt in de slimme poepdoos, zal u daar een sms over kunnen ontvangen.

Of wat dacht u van de LavvieBot, een slimme kattenbak. Die reinigt de bak niet alleen wanneer uw kat zijn gevoeg deed. U krijgt ook een melding wanneer die dat deed en hoelang die boodschap precies duurde

Logisch

Dat de focus van bedrijven zoals Vodafone, dat ook een slimme halsband op de markt brengt, verschuift naar huisdieren is niet abnormaal. Iedereen in Europa die een smartphone wil hebben, heeft er eentje. Waar sommige bedrijven hopen dat plooibare telefoons voor een heropleving in de markt zullen zorgen, concentreren anderen zich op huiselijke viervoeters.

Geen slecht idee, zo blijkt. Waar de globale markt voor wearables voor huisdieren in 2017 nog 1,6 miljard euro, voorspelt Global Market Insights een groei tot meer dan 8 miljard euro in 2024. “Je kan een wearable uitvinden voor alles wat beweegt. Digitale accessoires voor mensen hebben getoond dat het populaire markt is. Het is een logische uitbreiding dat bedrijven die technologie gebruiken om uit te breiden naar de huisdieren”, zegt Neil Mawtson van Strategy Analytics aan persagentschap AFP.