Bedrijfswagen blijft bovenal vervuilende diesel

© Photo News

Nog altijd zijn bijna negen op de tien bedrijfswagens dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt bovendien slechts langzaam toe, blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener Securex over 39.566 werknemers.

pvm

Bijna negen op de tien (87,7 procent) bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn diesels. Het aantal bedrijfswagens op benzine en gas neemt wel toe, net zoals de elektrische en hybride voertuigen, maar slechts zeer beperkt.

‘We zien dat de CO2-uitstoot over het algemeen met slechts 2 procent gedaald is op twee jaar tijd, en dat milieuvriendelijke wagens een randfenomeen blijven’, zegt Iris Tolpe, directeur business consultancy van Securex. ‘Diesel blijft koning en de arbeidsmarkt is duidelijk niet klaar voor vergroening. Enerzijds lijken werkgevers vandaag nog niet echt wakker te liggen van een groener wagenpark. Anderzijds kiezen werknemers nog zeer vaak traditioneel voor een dieselwagen. De fiscale spelregels hebben dus weinig impact op de keuze van de bedrijfswagen.’

‘Er zijn verschillende redenen waarom het aantal milieuvriendelijke wagens laag blijft’, zegt mobiliteitsexpert Tim Blanckaert van Securex. ‘Er is bijvoorbeeld te weinig ondersteuning voor werkgevers en een gebrek aan laadpalen.’

Het wordt afwachten of het mobiliteitsbudget zal bijdragen tot de vergroening van het wagenpark. Naast een vergroening van de bedrijfswagens, beoogt de overheid om zo het gebruik van alternatieve en duurzame vervoersmiddelen te stimuleren. De werknemer kan kiezen voor zachte mobiliteit (fiets, step of bromfiets), maar ook voor openbaar vervoer en deeloplossingen (deelauto’s en deelfietsen).