Direct naar artikelinhoud
Buitenland

'Sporthidjab' van Decathlon gaat kopje-onder

Veel Fransen zien de sporthidjab van Decathlon (inzet) als een onderwerping aan islamitische mode. De keten schrapt het artikel na alle protest.Beeld Getty Images

De Franse sportketen Decathlon heeft zich de woede van veel Fransen op de hals gehaald met een nieuw kledingstuk: de hardloophidjab. Na vijfhonderd boze mails en bedreigingen aan het personeel besloot de sportketen de hoofddoek toch niet op de markt te brengen.

Volgens de keten gaat het om een onschuldig artikel voor hardloopsters die hun haren en hals willen bedekken. Veel Fransen zien het echter als een onderwerping aan islamitische mode. “Ademend en beweegt niet tijdens het rennen.” Zo prees Decathlon de hidjab Kalenji aan op de website. “Sommige vrouwen lopen hard met een hoofddoek die daar niet geschikt voor is”, aldus een woordvoerder van het kledingmerk. “Wij willen hun een aangepast product aanbieden.”

De sporthoofddoek, die Decathlon op verzoek van Marokkaanse klanten heeft ontwikkeld, zou vanaf eind maart te koop zijn. Maar wat het sportmerk ziet als een poging om sport voor iedereen toegankelijk te maken, zien veel Fransen als promotie van ongelijkheid en vrouwenonderdrukking. Volgens vrouwenrechtenclub Ligue du Droit International des Femmes promoot Decathlon seksuele apartheid.

‘De hardloophoofddoek gaat niet goed samen met de waarden van ons land’
Agnès Buzyn, minister van Volksgezondheid Frankrijk

Het is een typisch Franse discussie, die niet los valt te zien van de laïcité, het secularisme à la française. Meer dan in andere westerse landen geldt religieuze kleding als een statement dat in strijd is met republikeinse waarden.

Tekenend is het feit dat het Amerikaanse Nike, dat in 2017 de 'Hijab Pro' introduceerde, daar vooral om werd geprezen. Wat in de VS doorging voor een manier om sport laagdrempeliger te maken voor minderheidsgroepen, wordt in Frankrijk gezien als frontale aanval op Franse normen en waarden.

Politieke spectrum

Niet alleen rechtse partijen keerden zich tegen de sporthidjab, maar nagenoeg het hele politieke spectrum. Volgens minister van Volksgezondheid Agnès Buzyn van regeringspartij La République en Marche (LREM) gaat de hardloophoofddoek “niet goed samen met de waarden van ons land”. Meerdere politici riepen op tot een boycot van Decathlon. Kamerlid Aurore Bergé (LREM) noemde de sporthidjab “een alliantie tussen business en bigotterie”.

Politieke spectrum
Beeld rv

Een klein aantal politici gaf een tegengeluid. Kamerlid Aurélien Taché (LREM): “De obsessie met de hoofddoek en de islam, die huist in het onderbewustzijn van het republicanisme, is een Franse uitzondering die we beter achter ons kunnen laten.”

Decathlon ontving “een nog nooit vertoonde golf van beledigingen en bedreigingen”. Winkelpersoneel werd uitgescholden en fysiek bedreigd. Dinsdagavond, grofweg 24 uur na het begin van de polemiek, besloot de sportketen de hidjab niet op de markt te brengen. “Omdat we de veiligheid van medewerkers willen garanderen”, schreef Decathlon.