Direct naar artikelinhoud
Oosterweel

Werken aan Oosterweel starten vandaag: zo overleeft u ‘de werf van de eeuw’

Werken aan Oosterweel starten vandaag: zo overleeft u ‘de werf van de eeuw’
Beeld Eric de Mildt

De kans dat de werken aan de Oosterweelverbinding u de komende jaren minstens één keer zullen ergeren, is reëel. Dan maar met de trein naar Antwerpen? Of lukt het ook met de auto? Een handleiding.

Wat zijn ze van plan?

De Antwerpse Ring rond maken. Vandaag heeft de autostrade nog de vorm van een sikkel, met een ontbrekende schakel in het noordwesten. Door die schakel te bouwen, wordt het verkeer rond Antwerpen beter gespreid en komen er minder files.

Dat het twintig jaar duurde voordat overheid en activisten een akkoord bereikten over de ‘werf van de eeuw’, heeft alles te maken met de omvang ervan. De overheid investeert 4 miljard euro. Ten vroegste in 2026 rijdt u er met de wagen overheen.

Oosterweel is trouwens niet enkel een autostrade. Het is ook een leefbaarheidsproject, dat de levenskwaliteit van de Antwerpenaar moet verhogen. Zo worden straks grote delen van de Ring overkapt en aangelegd met groen en ‘nieuwe stadsdelen’.

Oosterweel is trouwens niet enkel een autostrade. Het is ook een leefbaarheidsproject, dat de levenskwaliteit van de Antwerpenaar moet verhogen

Met tunnels en sleuven worden auto’s zo veel mogelijk uit het zicht geweerd. Een variabele tolheffing moet automobilisten naar de juiste tunnel leiden: hoe verder van de stad, hoe goedkoper. De Kennedytunnel blijft gratis.

Waar beginnen ze?

In feite zijn de voorbereidende werken al sinds maart 2018 bezig, met onder meer de aanleg van een tijdelijke Park&Ride op Linkeroever. Maar vanaf vandaag is het ‘voor echt’, zegt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).

“Langs de E17 tussen Kruibeke en Zwijndrecht plaatsen we funderingen waarop later geluidsschermen worden geïnstalleerd”, zegt BAM-woordvoerder Annick Dirkx. “Tijdens maart en april is de hinder beperkt, omdat we vooral in de bermen werken. In mei en juni nemen we echter ook de linkerrijstrook in. Het aantal rijstroken blijft dan hetzelfde, maar ze worden wel smaller.”

Vanaf deze zomer palmen aannemers ook de pechstroken tussen Zwijndrecht en Antwerpen-West in, en dat een jaar lang. Ze gaan het wegdek volledig vernieuwen. Auto’s moeten aan een lagere snelheid rijden.

Wat komt er nog op ons af?

Vanaf augustus wordt er twee jaar gewerkt aan de E34 op Linkeroever. Zo wordt er een nieuw op- en afrittencomplex aangelegd ter hoogte van Waaslandhaven-Oost, komt er een tijdelijke fietsbrug en wordt het wegdek helemaal heraangelegd. “Maar de planning kan altijd nog een beetje wijzigen”, zegt de BAM.

Rechteroever blijft tot 2020 buiten schot. De werken beginnen er later, omdat de vergunningen nog niet rond zijn. Maar verschillende aanvragen lopen al, waardoor de BAM verwacht dat vanaf 2020 verschillende werven zullen opduiken, en dat over een periode van zo’n zes jaar.

In het ideale scenario beginnen eind 2020 de werken aan de nieuwe tunnel onder de Schelde. In 2021 begint de aanleg van de zogenaamde ‘Oosterweelknoop’, een groot wegencomplex dat de Scheldetunnel in het noorden verbindt met een nieuwe tunnel onder het Albertkanaal. Die laatste zou vanaf 2022 worden gebouwd.

Het stadsbestuur waarschuwt dat de opeenvolging van werven het verkeer in en rond Antwerpen grondig in de war zullen sturen.

Is er ook een alternatief?

Jazeker. Op de website Slimnaarantwerpen.be vinden automobilisten op elk moment een kaart van de huidige en de geplande werven, en de impact die zij hebben op het verkeer. De bedoeling is dat autowegen zo veel mogelijk openblijven. Enkel bij uitzonderingen, bijvoorbeeld het plaatsen van een brug, wordt de weg volledig afgesloten. Dat gebeurt zo veel mogelijk ’s nachts of tijdens het weekend.

Wie echt comfortabel wil reizen, doet er nog beter aan de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken. Met de aanleg van de Noorderlijn is het noorden van Antwerpen vlot bereikbaar met de tram. Tegen 2020 kan je ook met de tram naar Wilrijk, Kontich en Beveren. Voor fietsers zijn er de autostrades Antwerpen-Mechelen, Antwerpen-Essen en het fietspad langs de Singel.

Is er ook een alternatief?
Beeld Kristof Pieters