Waarom zie je op modeshows zoveel ‘bizarre’ outfits die toch niemand écht draagt?
“Belachelijk, niemand komt hier in buiten” of “net op tijd voor carnaval”, jullie reacties onder de artikels over modeshows op de lopende fashion weeks spreken boekdelen. Heel wat van de creaties die ontwerpers tonen op de catwalk zijn inderdaad ondraagbaar, wat voor nut heeft het dan dat ze deze outfits tonen die toch niemand draagt?
Van een geruite jas bij Off-White die veel wegheeft van een donsdeken voor 2 personen en de laarsjes bij Rick Owens met een hak van minstens 20 centimeter hoog tot een vloerlange zijden jurk met afgeknipte wollen mouwen bij Ann Demeulemeester. Tijdens de modeweken die momenteel halthouden in Parijs, komen de meest bizarre creaties voorbij op de catwalk. Mooi om naar te kijken, maar je ziet er niet meteen je buurvrouw in naar de supermarkt gaan.
Volgens een onderzoek van de modewebsite Fashionista uit 2014 kost een gemiddelde catwalkshow zo’n 175.000 euro en een grote show van pakweg Dior of Chanel zo’n 880.000 euro. Gigantisch veel geld om kleren te showen die de meeste mensen toch niet dragen. Waarom blijven designers er dan toch seizoen na seizoen zoveel geld in pompen? Wat is het nut eigenlijk van zo’n modeshow?
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat de meeste van de ‘bizarre’ creaties die je op de catwalk ziet, helemaal niet in de winkelrekken belanden. Het is dan ook niet de bedoeling dat iemand daadwerkelijk met een donsdeken rond zich naar zijn werk gaat. Designers weten heus zelf ook wel dat er maar een handvol mensen zijn, meestal personen die dan nog in de mode-industrie zelf werken, die zulke uitbundige creaties durven, kunnen en willen dragen. Gelukkig is dat ook niet het doel van een modeshow.
Lees verder onder de foto.
Tenzij het gaat om 100% Prêt-à-Portershows (of in het Engels ready to wear shows) die je veelal terugvindt op de modeweek in New York bij merken zoals Michael Kors, Chloé en Tom Ford. Als je naar hun catwalkshows kijkt, zie je wel vooral draagbare looks voorbijkomen die ook daadwerkelijk bedoeld zijn om daarna (bijna) allemaal in productie te gaan en verkocht te worden. Voor veel mensen zijn dit wellicht nog altijd te gedurfde outfits, maar dat gaat dan eerder over persoonlijke stijl. Designers kunnen natuurlijk moeilijk 40 keer een combinatie van een skinny jeans, sweater en witte sneakers de catwalk opsturen.
Voor de overige modeshows zijn er een aantal belangrijke redenen waarom ze georganiseerd worden. Sommige ontwerpers willen met hun creaties een boodschap overbrengen, zoals bijvoorbeeld Viktor & Rolf die voor hun meest recente haute-couturecollectie jurken met uitingen op sociale media op toonden. Zoals ‘I’m not shy, I just don’t like you’. Slogans die je verwacht op een goedkoop T-shirt, niet op een peperdure haute-couturejurk en daarom mensen aan het denken moesten zetten over dat contrast. Of Maria Grazia Chiuri die bij Dior weer de kaart van het feminisme trok. Eerder maakte onder andere Raf Simons voor Calvin Klein al een straf statement tegen het presidentschap van Trump.
Inspiratie
Mensen inspireren is nog zo’n belangrijke reden waarom ontwerpers modeshows organiseren. Zo zal je geen hysterische oranje-rode jurk met allerlei franjes van Valentino aantrekken, maar je vindt de kleurencombinatie misschien wel mooi waardoor je de meer ingetogen variant die erna in de winkel ligt, misschien wél koopt. De collectie die getoond wordt op de catwalk dient veelal als een moodboard, een extreem uitvergrote versie van de Prêt-à-Portercollectie die klanten 6 maanden later in de winkel vinden. Niét om verkocht te worden aan de gewone man in de straat. Soms worden een aantal van de stukken nog gebruikt in etalages van winkels of dragen celebs en andere heel rijke mensen ze op events. En natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals het Japanse merk Comme des Garçons dat de creaties wél gewoon verkoopt.
De extreme catwalkcreaties zijn ook een manier van de designer om zijn of haar creativiteit en technische talent aan het publiek te tonen. Het is een beetje zoals de kunstwerken die je in een museum ziet hangen. Die zijn ook niet bedoeld om verkocht te worden en daar stelt niemand zich vragen bij. Mode wordt dan ook niet voor niets gezien als een kunstvorm.
Modeshows zijn verder ook een relatief betaalbare vorm van reclame. Vorig jaar berekende Launchmetrics, een Amerikaans bedrijf dat data uit de mode-industrie verzamelt en analyseert, nog dat sommige merken na het geven van een modeshow een stijging van 800% noteerden op het vlak van media-aandacht, in vergelijking met de rest van het jaar. Er mag dan een hoog prijskaartje aan een show vasthangen, een campagne met een actrice of topmodel kost vaak evenveel en genereert véél minder aandacht. Die aandacht zorgt er ook voor dat klanten meer goedkope producten van het merk kopen zoals zonnebrillen, cosmetica, handtassen en parfums.
Tenslotte komen inkopers van over heel de wereld naar de shows kijken, om daarna in de showroom de meer draagbare stukken te kopen voor in hun winkels. Zeker voor kleinere merken zijn de shows dus een rechtstreekse bron van inkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
-
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
Dries Van Noten maakt plaats voor nieuw talent, maar de unieke ontwerpen van de wereldberoemde Belg vergeten we nooit. Drie superfans onthullen waarom hun kast ondanks de pittige prijskaartjes vol Dries hangt: de onzichtbare waarde die je met een item van hem in huis haalt. En we mogen hun favoriete stuks zien. “Als ik ze niet meer zou dragen, zou ik ze bijhouden als kunstobject.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Van sprays tot sticks en poeders: zo werk je snel je uitgroei weg. “Dit kost je amper 10 euro”
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
“Ik kamp al sinds mijn 19de met periorale dermatitis”, onthulde model Hailey Bieber recent op sociale media. Een huidaandoening die veel jonge vrouwen treft, meent dermatologe Griet Voet. Azelaïnezuur en clindamycine to the rescue, aldus Bieber. Maar werken deze twee remedies écht? De huidarts geeft advies: “Kijk eerst naar de oorzaak.” -
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
In Zweden heeft farmaketen Apothek Hjärtat beslist om niet langer bepaalde verzorgingsproducten te verkopen aan skincarefans jonger dan 15 jaar. Want niet alle crèmes en serums zouden geschikt zijn voor een jonge huid. Moeten we binnenkort met onze identiteitskaart naar de apotheek? En welke producten zijn wél geschikt voor een jonge huid? -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYves De Groote
Maya Debie
No�l Dierickx