Maak kennis met 's werelds grootste SUV
Nu Europa en Zuid-Oost-Azië in navolging van de Verenigde Staten massaal zwichten voor de SUV (Sport Utility Vehicle), moeten de rijken der aarde voor hun wagenpark ‘met iets aparts’ voor de dag komen. Iets wat je de steenrijke sjeik Hamdan al-Nahyan uit het emiraat Abu Dhabi geen twee keer moet zeggen. Zijn unieke, tien wielen tellende ‘Dhabiyan’ is naar eigen zeggen de grootste SUV ter wereld.
De sjeik combineerde het onderstel van een Amerikaanse Oshkosh-pantserwagen met onderdelen van een Jeep Wrangler. Onder de motorkap steekt een krachtige 15.2 liter zescilinder Caterpillar-dieselmotor (600 pk). De record-SUV weegt meer dan 24 ton, meet in totaal 10,8 meter, heeft een breedte van 2,5 meter en heeft ten slotte een hoogte van 3,2 meter.
Sjeik al-Nahyan die bekendstaat als verwoed autoverzamelaar en zijn collectie regelmatig op Instagram de revue laat passeren, onthulde zijn speeltje begin dit jaar op een auto-evenement in het emiraat Sharjah.
Hoeveel het unieke voertuig heeft gekost, is een goedbewaard geheim. Op sociale media heeft de ‘Dhabiyan’ naast fans ook tegenstanders. Deze hekelen vooral het hoge verbruik van de dieselslurper, iets wat in het olierijke Abu Dhabi niet echt als een probleem wordt gezien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
Ook voor verkeersovertredingen zoals gevaarlijk parkeren of inhalen, hit-and-runs, het overschrijden van een doorlopende witte lijn en onvoldoende afstand houden zullen bestuurders uit andere lidstaten van de Europese Unie in de toekomst vervolgd kunnen worden. Dat blijkt uit een akkoord dat het Belgische voorzitterschap en het Europees Parlement hebben gesloten. -
-
Skoda werkt aan goedkope elektrische auto
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Londenaar steekt hilarisch de draak met gouden wagenpark Saoedische miljardair
-
52
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’. -
PREMIUMGETEST
Onze autokenner rijdt met de Avenger e-Hybrid, het model waarover Jeep zo lang mogelijk heeft gezwegen
Vorig jaar werd de volledig elektrische versie van de Jeep Avenger verkozen tot auto van het jaar. Nu lanceert het merk een ‘mild-hybride’ versie van de bekroonde wagen, de Avenger e-Hybrid. Wat is zo’n mild-hybride auto en kan dit model zijn elektrische evenknie evenaren? HLN-autospecialist Joost Bolle zocht het uit met een testrit: “Het systeem dat ik ophemel, heeft toch één achilleshiel.” -
Independer
Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDimitry Franck
Isabel da Silva
Mike Stevens
Coen Geurts
glenn wouters