© pn

“Creatieve mensen kan je niet managen volgens het boekje”

Creatieve breinen zijn een must in de modewereld, maar die mensen zijn moeilijk te managen. Dat zei CEO van Dior Sidney Toledano maandag op de een financiële modetop in New York. Het modehuis boekte de voorbije twintig jaar al bijna elk kwartaal winst en dat zou wel een siets met zijn aanpak kunnen te maken hebben.

vwh

“Vergeet management”, zei hij al lachend. Toch meende hij het voor een stuk. “De relatie tussen het bedrijfsleven en de creatieve kant van de mode is niet eenvoudig. Ze heeft een complexe structuur die lijkt op een dans. Het is een samenwerking met een gedeelde eindpunt”, klok het.

Hij verduidelijkt zijn mening aan de hand van een iets concreter voorbeeld. “Beide partijen moeten hetzelfde, duidelijke doel voor ogen hebben “De ene kant focust zich op de zakelijke doelstellingen en de creatieve personen moeten dezelfde weg uit willen gaan met het bedrijf. Als je creatief talent een niche publiek wil aantrekken, maar de zakelijke kant wil mode voor een breder publiek, dan heb je een probleem.”

Dat brengt hem bij zijn volgende aandachtspunt: wederzijds respect. “Een goede attitude is ook belangrijk van beide kanten. Wees nederig, en respecteer wat creatieven doen. Bij Dior weten ontwerpers wat ze moeten maken binnen een bepaald budget, maar voor de rest zijn ze vrij. Het is goed dat ze weten dat hun talenten worden ondersteund, maar de ontwerpers moeten wel de financiële grenzen van het bedrijf respecteren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer