Belgische ministers leggen Europese belasting op tafel: vliegtaks van 1 miljard euro
Vandaag pleiten de Belgische milieuministers bij hun Europese collega’s voor een eerlijke belasting op de luchtvaart. Denk aan 10 euro voor tickets binnen de EU of 20 euro voor verdere bestemmingen. Zo’n belasting kan ons land 1 miljard euro per jaar opleveren. Maar deskundigen hebben hun twijfels.
Een Europese kerosinetaks van 0,33 centiem per liter zou jaarlijks 9,5 miljard euro opbrengen. Een btw-tarief van 15 procent op vliegtickets is goed voor 17 miljard euro. En een vaste belasting van 10 euro op tickets binnen de EU en 20 euro daarbuiten komt neer op 1 miljard euro. Dat blijkt uit berekeningen van milieuorganisatie Transport & Environment.
Eerlijk en correct
Het zijn opties die vandaag op tafel liggen tijdens een vergadering van de Europese Raad van Milieuministers in Brussel, zo meldt ‘Le Soir’. Ons land zal tijdens die vergadering een voortrekkersrol op zich nemen door het debat aan te gaan over een hogere belasting op de luchtvaart. De ministers gaan voor “een eerlijke en correcte tarifering” die voldoende geld in het laatje brengt om maatregelen tegen de klimaatopwarming te betalen.
Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. In drie jaar tijd is de uitstoot van de Europese luchtvaart met 21 procent gestegen. Tot nu toe zijn internationale vluchten in Europa vrijgesteld van btw en hoeven vliegmaatschappijen geen accijnzen te betalen op kerosine. Resultaat is dat een vliegtuig veel minder wordt belast dan groenere alternatieven, zoals de trein.
Over een voorkeur tussen een kerosinetaks of een heffing op vliegtickets spreken de Belgische ministers zich niet uit. Ook de opbrengst laten ze in het midden, al kan die volgens berekeningen oplopen tot 1 miljard euro per jaar. “Alles kan worden bekeken”, zegt Vlaams klimaatminister Koen Van den Heuvel (CD&V). “Het moet in ieder geval een faire bijdrage zijn die naar concrete klimaatinspanningen gaat.”
Luc Nijs, CEO van investeringsmaatschappij The Talitha Group, betwijfelt of een vliegtaks goed is voor het milieu. Een heffing kan immers nooit de volledige milieuschade van een vlucht dekken, zegt hij. “Studies wijzen op een milieukost van 10 à 12 dollar per liter kerosine, terwijl er tijdens een vlucht makkelijk meer dan 100.000 liter kerosine wordt verbruikt. De taks moet dus zeer hoog zijn.”
Voor lange afstanden hebben reizigers geen alternatief. De kans is dan ook klein dat zij voor een extra kostprijs van 10 of 20 euro hun gedrag zullen veranderen. Nijs: “De staatskas wordt ermee gespijsd, maar er wordt niet minder door gevlogen. Het wordt dus een louter financieel middel dat nog maar weinig te maken heeft met de oorspronkelijke legitimering om het milieu te redden.”
Iedereen gelijk
Volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde is het cruciaal dat een vliegtaks niet enkel wordt opgelegd aan Europese vliegmaatschappijen, maar aan alle maatschappijen die op Europa vliegen. “Het level playing field is nu al verstoord door Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways. Die maatschappijen uit het Midden-Oosten hebben een groot deel van de markt overgenomen.”
Net daar schuilt het gevaar. Als Europa een vliegtaks oplegt terwijl andere wereldmachten gewoon voortdoen, schiet het zichzelf in de voet. “Wie bijvoorbeeld van Brussel naar New York wil, kan dat via Brussels Airlines”, zegt De Wilde. “Maar United Airlines en Delta Airlines bieden die verbinding ook aan. Als zij de taks niet aanrekenen en wij wel, dan zullen reizigers hun keuze snel hebben gemaakt.”
Binnen Europa: €10/ticket
Verder: €20/ticket
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
61
HET DUEL. Mahdi (CD&V) en Vaneeckhout (Groen) vol in de aanval over migratie: “U maakt Vlaams Belang op die manier alleen maar groter”
In het derde ‘Duel’ in de studio van VTM Nieuws namen CD&V-voorzitter Sammy Mahdi en Jeremie Vaneeckhout, co-voorzitter voor Groen, het zondagmiddag tegen elkaar op. Het werd een vijandig duel, waarin zeer scherpe verwijten over en weer werden geslingerd binnen de thema’s zorg, landbouw en migratie. Met name over migratie gingen de twee kopstukken fel tekeer tegen elkaar. “U gedraagt zich als een aanhangwagen van extreemrechts”, zei Vaneeckhout. “Het beste communicatiebureau voor Vlaams Belang zijn de ideeën van de groenen”, stelde Mahdi. -
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
Brussels Airlines is in het eerste kwartaal dieper in het rood gegaan dan tijdens de eerste drie maanden van vorig jaar. De reden daarvoor is de recente sociale onrust, met verschillende stakingen als gevolg. Die kostten de Belgische luchtvaartmaatschappij naar schatting 14 miljoen euro. -
-
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
Oudenaarde, Ronse -
Meisjes kampen in adolescentie meer met zelfmoordgedachten dan jongens, stelt Sciensano
De mentale gezondheid van adolescente meisjes is slechter dan die van jongens. Zo denken meisjes tijdens de adolescentie vaker aan zelfmoord dan jongens en kampen ze ook meer met depressieve symptomen. Dat blijkt maandag uit een gezondheidsrapport van Sciensano, het federale onderzoekscentrum voor de volksgezondheid. -
Pas een boete als je 129 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
-
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
2
KIJK. Koning Filip krijgt warme ontvangst op luchthaven Namibië
Koning Filip is maandag in de Namibische hoofdstad Windhoek geland voor een officieel bezoek dat vooral in het teken staat van groene waterstof. Op de luchthaven kreeg hij een warme ontvangst, met onder meer een traditionele Afrikaanse dans. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
263 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJürgen Bessendorffer
Dekeyser Jonny
GERARD DE PELECIJN
censor
Henri Eerens