Bijna driekwart van artsen weigert betaling met kaart

© shutterstock

Bij één op de twee gezondheidsprofessionals (48 procent) in België kunnen patiënten hun consultaties niet met de bankkaart betalen. Bij huisartsen en specialisten stijgt dat cijfer zelfs tot 73 procent. Dat leert een enquête van onderzoeksbureau Ipsos, dat in opdracht van technologiebedrijf Mastercard bij 232 professionals (huisartsen, specialisten, tandartsen en dierenartsen) peilde naar de betaalmethodes in de medische sector.

Vergeleken met de algemene maatschappij heeft de medische sector een aanzienlijke achterstand wat betreft elektronisch betalen. Bovendien zijn er trends binnen specifieke disciplines. Tandartsen zijn het meest gedigitaliseerd: 72 procent van de ondervraagde tandzorgspecialisten aanvaardt betalingen met de kaart. Dierenartsen volgen als tweede met 60 procent. “Dat verschil is vermoedelijk te verklaren door het feit dat de tarieven bij deze groepen het meest variabel zijn en vaak ook hoger liggen”, meldt Mastercard.

59 procent van de ondervraagde professionals verklaart geen betaalterminal te gebruiken omdat de patiënten vermoedelijk liever met cashgeld betalen. Van de ondervraagde artsen die geen terminal hebben, stelt de helft dat de patiënt niet vraagt om met de kaart te mogen betalen, en 69 procent dat er in de directe buurt een geldautomaat geïnstalleerd is. “Als de arts proactief elektronisch betalen voorstelt, staan patiënten er wel degelijk voor open. Dat geldt ook voor kleinere bedragen zoals het remgeld”, preciseert Jonathan Romain, marketing- en communicatiedirecteur Mastercard BeLux.

Van de gezondheidsprofessionals die hun patiënten de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen, is 82 procent “zeer tevreden”, wegens het praktische en het veilige aspect ervan. Achtennegentig procent stelt dat de patiënt vlot betaalt en 88 procent geeft aan dat ze hierdoor ook kunnen innen van patiënten die geen cash op zak hebben, wat het aantal achterstallen aanzienlijk terugschroeft.

Mastercard start samen met Ingenico een campagne om artsen te sensibiliseren voor elektronisch betalen. Als breekijzer bieden ze artsen een aanbod op maat aan en een specifiek voor hen ontworpen betaalterminal.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen