Beautylabel stelt vrouw met brandwonden aan als nieuwe ambassadrice
Het cosmeticabedrijf Avon brengt een nieuwe lijn op de markt. En ze kiezen daarbij voor een opvallend nieuw gezicht: Catrin Pugh. Een 25-jarige Britse die tevens een brandwondenslachtoffer is.
Zes jaar geleden heeft Catrin Pugh een busongeval meegemaakt toen ze onderweg was naar de Franse Alpen. Zowat 96% van haar lichaam was daardoor zwaar verbrand, en ze heeft 200 operaties moeten ondergaan om er weer bovenop te komen. “Ik sta te popelen om samen te werken met Avon”, vertelt ze nu. “Het voelt fantastisch en vernieuwend om deel uit te maken van een campagne die alle traditionele schoonheidsidealen in vraag stelt.”
Haar doel: de ogen openen van mensen in het modewereldje, en de maatschappij in het algemeen. “We moeten diversiteit aanmoedigen. Ik hoop zelf anderen te inspireren om hun uiterlijk te omarmen, maakt niet uit hoe je eruit ziet.”
Meer en andere rolmodellen
Pugh geeft toe dat ze na het ongeluk een hele tijd geworsteld heeft met haar zelfbeeld. “Ik had destijds niet het gevoel dat er rolmodellen waren waar ik naar kon opkijken”, zegt ze. “Telkens als ik een magazine doorbladerde, kwam ik wel een artikel tegen met tips om er goed uit te zien. Stuk voor stuk zaken die ondenkbaar waren voor mij. Ik zie er zo anders uit. Het is heel moeilijk om in een wereld te leven met één schoonheidsideaal en bepaalde standaarden van wat ‘knap’ is.” De Britse erkent dat er al stappen in de goede richting gezet zijn en dat diversiteit op vlak van lichaamsvormen, leeftijd en huidskleur meer omarmd wordt. Maar volgens haar is er nog veel werk aan de winkel. Zo worden mensen met echt duidelijke zichtbare verschillen zoals littekens amper vertegenwoordigd.
Avon kan dat probleem beamen met cijfers. Het cosmeticabedrijf heeft een rondvraag uitgevoerd bij 14.000 vrouwen in 15 verschillende landen. Daaruit bleek dat 40% zich niet herkent in de vrouwen die naar voor geschoven worden door media, magazines en de modewereld. 2 op de 3 vrouwen zou ook druk ervaren om te beantwoorden aan beautystereotypen.
Daarom slaan de 2 de handen in elkaar. Pugh staat met een heleboel andere mensen model voor de nieuwste beautylijn van Avon. Én ze is heus niet het enige opvallende gezicht. Ook de 60-jarige influencer Lucia Whitehouse en de zogenoemde ‘The Plastic Boy’ Gary Thompson maken deel uit van de campagne. Thompson was in 2016 de eerste man ooit die reclame maakte voor een groot cosmeticamerk.
Pugh is ook ambassadrice van Changing Faces. Deze organisatie ondersteunt niet alleen mensen met zichtbare verschillen, zoals littekens of huidaandoeningen, maar pleit ook voor meer diversiteit in de modewereld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
De ‘truttige’ ballerina is terug, en daarmee ook de voetklachten: “Schoen scoort 0 op 3”
-
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
-
PREMIUM
Hoe ‘train’ je je haar om minder snel vet te worden?
-
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
Koop je een jurk van 10 euro bij Shein? Dan wil Frankrijk dat je 5 euro belasting betaalt. Ook reclame voor ‘ultra fast fashion’ zullen ze er wellicht verbieden. Het is de eerste keer dat een land zulke concrete stappen zet. Volgt België straks ook? Bij duurzaamheidsplatform COSH! zijn ze sceptisch: “Volgens mij zal er ook een soort side business ontstaan.” -
“Glad en glanzend haar zit bij mannen in de lift”, dus bestaat er nu ook een haartool specifiek voor hen
Nieuw in beautyland: een stijltang die veertig procent smaller is dan zijn voorgangers. Handig voor op reis, zou je denken. Maar deze is vooral bedoeld voor... mannen. Hebben die dan zo’n specifieke haartool nodig? Tja, kapper Jochen Vanhoudt merkt wel een nieuwe tendens. -
Livios
“Wil je toch je gazon maaien, doe het dan minder kort”: dit staat je deze maand te doen in je tuin
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
-
PREMIUM
Natalie en Greg over ‘traumadumping’ in hun salons: “Het is niet onze job om mental coach te zijn”
De Vlaming onthult nogal wat bij de kapper of schoonheidsspecialist, weten Greg en Natalie: “Soms vertellen ze dingen die de familie niet eens weet. Maar wij zwijgen natuurlijk.” Zij verklappen wat ze zoal te horen krijgen in hun salons, van roddels tot trauma’s, maar ook wat dat met hen doet. “Het deed haar deugd dat ik wél wilde luisteren naar haar problemen, al neem ik die wel mee naar huis.” -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer