Facebook wordt strenger voor pulpnieuws
Na felle kritiek op het klakkeloos doorplaatsen van onzin, nepnieuws en propaganda trekken techbedrijven de teugels strakker aan, merken de makers van pulpnieuws.”De gouden tijden zijn voorbij.”
Facebook heeft wereldwijd inmiddels 30.000 medewerkers die continu bezig zijn berichten te verwijderen. En pulpnieuwsberichten van lage journalistieke kwaliteit, vaak afkomstig van onbekende aanbieders, worden zoveel mogelijk lager op de tijdlijn gezet. Daardoor krijgen gebruikers veel minder sensationele berichten en internethits voorgeschoteld.
De aanbieders van dit soort berichten merken de gevolgen: “Een paar jaar geleden liet Facebook alles door”, zegt internetondernemer Dennis van der Kooi (21), die tot voor kort vanaf het Waddeneiland Texel verschillende populaire pulpnieuwssites vulde. “Toen was het: veel mensen klikken erop, dus het zal wel goed zijn. Een gouden tijd.”
Door het gewijzigde beleid van Facebook bereiken artikelen als ‘Paardenbloemthee is honderd keer effectiever dan chemotherapie’ of ‘Vrouw bevalt in één keer van elf baby’s’ nu minder publiek.
Het gevolg: minder advertentie-inkomsten voor deze branche. Goedlopende ‘pulpsites’ met maandelijks een miljoen pageviews kunnen makkelijk 3000 à 5000 euro per maand opleveren. Veel ondernemers exploiteren meerdere van dit soort websites. Van der Kooi, die namens zijn collega’s zegt te spreken, denkt dat de schade zal meevallen. “We vinden de lezer ook zonder Facebook wel. Mensen willen dit soort berichten gewoon lezen.”
Uit recent onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat zulk nieuws heel vaak wordt aangeklikt. De afgelopen jaren deelden, becommentarieerden of liketen dik vijf miljoen van de ruim tien miljoen Nederlandse Facebookgebruikers een of meerdere van dit soort berichten.
Het gevaar is dat zulke sensationele pulp het serieuze nieuws wegdrukt, ook nepberichten liften mee op de stroom, er is geen degelijke journalistieke selectie
“Het gevaar is dat zulke sensationele pulp het serieuze nieuws wegdrukt”, zegt Alexander Pleijter, een van de onderzoekers, tevens universitair docent. “Ook nepberichten liften mee op de stroom, er is geen degelijke journalistieke selectie.”
De samenwerking tussen Facebook en onafhankelijke factcheckers verloopt overigens niet vlekkeloos. Vorige week nog werd bekend dat de Leidse Nieuwscheckers afhaken vanwege problemen over de juridische aansprakelijkheid bij claims over smaad en/of laster. Onafhankelijke controleurs kunnen de kosten van zo’n vaak claim amper dragen, maar Facebook weigert die verantwoordelijkheid te nemen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Mark Zuckerberg was nog nooit zo rijk
De koerssprong van het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Meta vrijdag legt topman Mark Zuckerberg geen windeieren. Zijn vermogen groeide met meer dan 25 miljard euro aan, waardoor hij opklom naar de vierde plaats in de lijst van rijkste mensen op aarde. Dat blijkt uit berekeningen van het persbureau Bloomberg. -
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
-
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
Afbeeldingen die door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd zijn, zullen binnenkort een label krijgen op Instagram en Facebook. Dat maakte Nick Clegg, directeur mondiale zaken bij Meta, bekend in een blogpost. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
-
1
ChatGPT overtreedt volgens Italië Europese privacywet
ChatGPT voldoet volgens Italië toch niet aan de Europese privacyregels. Dat heeft de lokale privacytoezichthouder bekendgemaakt na een onderzoek dat sinds maart vorig jaar liep. -
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas
De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een advies gelanceerd waarin wordt opgeroepen om artificiële intelligentie en virtuele realiteit toe te laten als hulpmiddel in de klas. Dat staat te lezen in ‘De Standaard’. -
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerRania Desaegher