© HBvL | Eurostation

Slechts 11 miljoen voor verloederd station van Hasselt, Mechelen krijgt 100 miljoen

Als de budgetten goedgekeurd worden zal de NMBS 11,6 miljoen euro op tafel leggen voor de renovatie van het station in Hasselt. Daarboven legt Infrabel 5 miljoen bij voor de hoognodige renovatie van het verloederde station. Dat is in schril contrast met het budget voor het station in Mechelen: binnenkort gaat de NMBS een bouwaanvraag indienen voor de bouw van een nieuw station. Prijskaartje: zo'n honderd miljoen euro.

DJ | SVH | heve

De roltrappen weigeren om beurt dienst, de tegeltjesmuren zijn kapot, het onkruid woekert weelderig. Op korte termijn geen geld voor het station van Hasselt. Maar de NMBS wil in 2019 beginnen aan renovatiewerken die vier jaar zullen duren. Daarvoor wordt 11,6 miljoen euro uitgetrokken. De bestemming van dat ligt al vast. Zo komen er op elk perron twee roltrappen: eentje die naar boven leidt, een andere om naar beneden te gaan.” Momenteel zijn er enkel roltrappen naar boven. “Bovendien krijgt elk perron ook een lift voor mensen met rolstoelen, kinderwagens en personen die slecht ter been zijn of met zware bagage sleuren. Ook wordt het hele station uitgerust met digitale informatieborden. En tot slot wordt de onderdoorgang grondig opgefrist zodat de afvallende tegelmuren helemaal tot het verleden behoren.”

Meer geluk voor het station in Mechelen. De NMBS dient binnenkort een bouwaanvraag in voor het definitieve ontwerp van het nieuwe station in Mechelen. Het iets afgeslankte project van zo’n honderd miljoen euro moet in de periode 2024-2025 klaar zijn.

Enige kanttekening: de budgetten voor de werken in Hasselt moeten wel nog definitief goedgekeurd worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer