Direct naar artikelinhoud
vliegen

Groen: “Schaf vliegreizen tussen Brussel en Amsterdam af”

Groen: “Schaf vliegreizen tussen Brussel en Amsterdam af”
Beeld ANP

In Nederland ligt een voorstel van GroenLinks op tafel om de vluchten tussen Brussel en Amsterdam stilaan af te schaffen. Er zijn immers meerdere vluchten per dag tussen beide steden, die amper 200 kilometer uit elkaar liggen. Ook in ons land ziet Groen heil in dat voorstel, meldt Het Nieuwsblad vandaag. De partij pleit ervoor om de vluchten te vervangen door treinritten, die niet alleen sneller, maar ook milieuvriendelijker zijn.

In de Tweede Kamer, het lagerhuis van het Nederlandse parlement, stemde een meerderheid, waaronder regeringspartijen D66 en ChristenUnie, gisteren voor het voorstel van oppositiepartij GroenLinks om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel geleidelijk te laten verdwijnen. De Kamer roept de regering op met betrokkenen tot afspraken te komen over het geleidelijk laten verdwijnen van de vluchten tussen Amsterdam en Brussel.

Groen hoopt dat ons land het Nederlandse voorbeeld volgt. De partij gaat nog een stapje verder en wil dat de trein het vervoermiddel bij uitstek wordt voor reizen van minder dan 1000 kilometer. Het is hoog tijd dat er een einde wordt gemaakt aan de “braderie-tarieven” voor luchtverkeer, zegt Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) aan Het Nieuwsblad. “Voor 30 euro vlieg je heen en terug naar Londen, een weekend Amsterdam met de trein kost intussen bijna 100 euro. Dat is de wereld op zijn kop.”

‘Voor 30 euro vlieg je heen en terug naar Londen, een weekend Amsterdam met de trein kost intussen bijna 100 euro. Dat is de wereld op zijn kop’
Stefaan Van Hecke, Kamerlid voor Groen

Hij wijst op de “politieke keuze” om vliegen goedkoop te houden, terwijl treintickets vaak een stuk duurder zijn. Dat is omdat luchtvaartmaatschappijen geen accijnzen op kerosine betalen en omdat vliegtickets zijn vrijgesteld van btw. 

Volgens Van Hecke moet er wel geïnvesteerd worden in infrastructuur: er moeten nachttreinen ingelegd worden en Zaventem heeft een rechtstreekse TGV-verbinding met andere grote steden nodig.

Brussels minister van Milieu Céline Fremault (cdH) liet gisteren al weten dat ze de oproep van het Nederlandse parlement steunt. Ze wijst op de voordelen voor het klimaat, maar ook inzake geluidsoverlast en zelfs tijdswinst voor de betrokken passagiers. “De trein is op veel vlakken onklopbaar, behalve misschien voor de prijs van een ticket”. Ze roept dan ook op om werk te maken van een democratisering van de ticketprijzen.