ANP
Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Met de trein zou je er meestal niet zijn

Bij verplaatsingen van minder dan duizend kilometer binnen Europa moet het vliegtuig zoveel mogelijk vervangen worden door de trein. Dat stelt Groen voor. “Het is absurd om te vliegen tussen steden die zo dicht bij elkaar liggen”. Ook CD&V wil laten onderzoeken hoe korte vluchten vervangen kunnen worden door snelle treinverbindingen. Groen stelt voor om treintickets goedkoper te maken en te investeren in een betere infrastructuur. “Het systeem is onhoudbaar. Zowel voor klimaat als financieel”, zegt Stefaan Van Hecke (Groen). Maar is de trein wel een alternatief voor het vliegtuig?

34 reacties

  • Rene Withofs

    5 jaar geleden
    Waar is die autotrein naartoe? Vroeger had je de autotrein. Je reed met je auto in de wagon en kon plaatsnemen in een personenwagon. Relaxed reizen naar Zuid-Frankrijk. Waar is die trein naartoe? Er rijden helemaal geen autotreinen meer vanuit België naar het zuiden! Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die deze manier van reizen zouden kiezen als je hen dat aanbiedt voor een vergelijkbare prijs met je auto (benzine/péage/onderhoud/afschrijving enz.)!
  • peter colson

    5 jaar geleden
    Zij die de trein als het beste alternatief aanprijzen zouden het beter zelf gebruiken. Ik rij al 34 jaar met de trein en verbetering zie ik niet, integendeel. Steeds meer volk en dus steeds minder plaats. Ik zwijg nog over de vertragingen, gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen. 1 aansluiting missen en je bent een uur langer onderweg. Dan lijkt filerijden een nog beter alternatief.
  • R C

    5 jaar geleden
    Geen vlieger minder dan 1000 km. Geen auto minder dan 10 km Geen fiets minder dan 1 km. Geen verwarming hoger dan 21 graden. Lijkt mij sterk op Communisme.
  • eric brack

    5 jaar geleden
    De waanzin van het gedachtegoed van groen en hun slaafse klimaat-spijbelaars !
  • FREDDDY SIMONS

    5 jaar geleden
    Waar zijn ze mee bezig, er al eens bij na gedacht hoeveel jobs er weer zouden sneuvelen, en de NMBS kan nu al door de vele stakingen geen zekere treinverbindingen leveren, nog meer werk voor die arme amtenaren aant spoor en ze zijn nu al werkmoe.