'De douane zou na een Brexit beter de pauzeknop indrukken'

Kristian Vanderwaeren (Douane) © BART DEWAELE

Drie weken voor de geplande datum van de Brexit doet de topman van de douane een oproep aan alle bedrijven om na 29 maart zo weinig mogelijk te vervoeren van of naar het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt De Tijd.Voka reageert misnoegd. 'We zijn ongerust.' Unizo vraagt dat de douane een pauze inlast.

evg

'Niet de bedrijven moeten een pauze inlassen, wel de douane zelf', vindt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. 'We weten wel dat juridisch gezien de douane vanaf 30 maart strenge controles kan inlassen. Zelfs na de Brexit wordt het Verenigd Koninkrijk niet Noord-Korea en moet je handel kunnen voeren.'

Van Assche reageert zo op het voorstel van Kristian Vanderwaeren. De administrateur-generaal van de douane stelt voor dat kleinere bedrijven een tijdlang na een eventuele harde Brexit niet in- en uitvoeren naar het Verenigd Koninkrijk. Hij hoopt zo chaos te vermijden die eerste weken na de Brexit - als die er dan komt. ‘De grote industrie, zoals de farmabedrijven en de autofabrikanten, heeft zich zo al voorbereid. Ze hebben al voor maanden stocks opgeslagen in het VK’, zegt Kristian Vanderwaeren in De Tijd.

De haven van Zeebrugge is volgens de administrateur-generaal van de douane een probleem. Een op de tien vrachtwagens zou zonder de nodige papieren toekomen, en ‘dat is een groot probleem.’ Het zou veel tijd en geld kosten, en bedrijven die handel voeren met het VK dus zwaar kunnen hinderen. Volgens de douane zijn nog steeds veel kleinere bedrijven niet goed voorbereid op een harde Brexit. Slechts een op de vier bedrijven die handel voert met het VK heeft een douanenummer aangevraagd, om te kunnen in- en uitvoeren.

'Geen sprake van vertraging'

De boodschap van de douane komt ook niet goed aan bij Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van VOKA. 'We zijn verrast', zegt hij in De Ochtend op Radio 1. 'We hebben veel contacten gehad met de douane, er is ons op het hart gedrukt dat we goed voorbereid zijn, alles leek in orde. Vandaag klinkt van de douane plots een noodkreet.'

'Het verrast ons dat er chaos zou zijn in Zeebrugge', gaat Maertens verder. Een pauze inlassen voor handel met het VK vindt Maertens dan ook een slecht idee. 'De grote bedrijven zijn heel goed voorbereid. Een aantal kmo's is waarschijnlijk minder goed voorbereid, maar die exporteren ook minder. De focus moet liggen op de bedrijven die reguliere handel met de Britten voeren. Zij zijn aan contracten met klanten gebonden, hun uitvoer moet dus absoluut gegarandeerd worden.'