Faillissement dreigt voor grootste diamantair van ons land: schuldenberg van half miljard euro
Het Antwerpse diamantbedrijf Eurostar Diamond Traders, tot voor kort met ruim 2 miljard euro omzet de grootste speler in ons land, dreigt failliet te gaan. Zowel de vroegere accountant als de voorlopige bewindvoerders die bij Eurostar zijn aangesteld, gevolgd door de banken ABN AMRO en Standard Chartered Bank, vorderen het faillissement. De schuldenberg van de wereldspeler in het polijsten van ruwe diamanten zou al zijn opgelopen tot een half miljard euro, bericht De Tijd vandaag.
Volgende week al kan de Antwerpse ondernemingsrechtbank zich uitspreken over de faillissementsvorderingen. Het Antwerpse hof van beroep heeft vorige week het verzoek van Eurostar voor een gerechtelijke reorganisatie afgewezen. In zijn arrest stelde het hof dat de cijfers die Eurostar voorlegt, niet betrouwbaar zijn. Het diamantbedrijf zou amper nog diamanten om te verhandelen in voorraad hebben. Ook het vertrouwen van de banken is volgens het hof zoek. En er zouden amper nog inkomsten binnenstromen.
Eurostar "hoopt en rekent" erop dat de Antwerpse ondernemingsrechtbank het faillissement alsnog afwijst, reageert het bedrijf. "Met andere banken en crediteuren lopen goede gesprekken en worden akkoorden gesloten om de activiteiten van Eurostar (...) voort te zetten", luidt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
-
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende teller. Ze beogen zo een lagere energiefactuur ten opzichte van mochten ze een digitale meter hebben met gescheiden verbruik en injectie. Evenwel rekenen almaar meer energieleveranciers daar extra kosten voor aan. Nu zijn het er zes, en de kosten lopen op tot meer dan 300 euro per jaar. Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
-
Benzine tanken wordt wat duurder: prijzen stijgen tot iets meer dan 2 euro per liter
-
46
‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer voor Van Hool
De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey is niet langer kandidaat om busbouwer Van Hool uit Koningshooikt over te nemen. Dat bevestigen bronnen binnen het dossier aan onze redactie. De kans wordt zo erg groot dat het Nederlands-Duits duo VDL-Schmitz Cargobull de resterende onderdelen van Van Hool inlijft. “Het is voorbij.” -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Jobat
Drie op de vier pensioengerechtigden in Japan blijft werken: hoe komt dat?
-
Ruim 6.000 Belgen kochten vorig jaar een huis in het buitenland
-
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
Uit een vergelijking die N-VA maakte, blijkt dat er amper een verschil is tussen het leefloon van alleenstaande ouders en het loon dat ze krijgen als ze fulltime werken. Hoe klein is dat verschil precies? En moeten personen met een leefloon nu vrezen voor een lager inkomen? Onze economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. -
Livios
Mos op je dak: kan het kwaad? En wat doe je ertegen?
Je kan er niet omheen: mossen nestelen zich graag op elk type dak. Mosvorming is niet schadelijk voor je dakconstructie of -bedekking, maar het oogt niet mooi. Gelukkig kan je het op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Bouwsite Livios legt uit hoe. -
VIDEO. Villa van Belgisch-Indiase diamantair met opzet opgeblazen door Indische autoriteiten
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen