China, Indonesië en Ethiopië houden Boeing 737 Max voorlopig aan de grond: is het toestel nog veilig?
De Chinese overheid heeft binnenlandse luchtvaartmaatschappijen gevraagd om alle Boeing 737 Max 8-vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden na de crash in Ethiopië gisteren. Later liet ook Ethiopian Airlines weten de toestellen voorlopig aan de grond te laten, net als de Indonesische overheid, tot de oorzaak van de crash bekend is. De Boeing 737 Max is een gloednieuw type toestel dat slechts enkele jaren oud is. Er vliegen er 350 van rond, maar bij Boeing liggen nog eens 4.661 bestellingen op de plank. De Amerikaanse vliegtuigbouwer stuurt een technisch team naar de plaats van de crash, maar zegt dat het voorlopig niet nodig is om nieuwe richtlijnen te geven aan piloten.
Vlucht ET302 stortte gisteren kort na het opstijgen in Addis Abeba neer in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven, onder wie een Belgische vrouw van zestig. In totaal waren 35 verschillende nationaliteiten aan boord.
Ethiopian Airlines heeft laten weten dat de oorzaak van de crash nog niet bekend is. Daarom blijft de Boeing 737 Max, waarvan Ethiopian Airlines nog vier exemplaren bezit, voor de zekerheid aan de grond. “Als gevolg van het tragische ongeval met (vlucht) ET 302 (...) heeft Ethiopian Airlines besloten om, vanaf 10 maart en tot nader order, haar vloot van Boeings 737 MAX te immobiliseren”, zo laat de maatschappij in een communiqué via Twitter weten.
Vanmorgen werden beide zwarte dozen teruggevonden. De zwarte doos met daarop de geluidsopnames uit de cockpit werd als eerste gevonden, daarna de andere met de vluchtdata. De zwarte doos met de geluidsopnames zou wel “deels beschadigd” zijn volgens een anonieme medewerker van de luchtvaartmaatschappij. “We moeten nog bekijken wat we kunnen recupereren.”
Zelfde oorzaak als bij crash Lion Air?
Ook China wil het toestel voorlopig aan de grond houden, omdat vijf maanden geleden eenzelfde type vliegtuig van Lion Air neerstortte in de buurt van Indonesië. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven. Dat ongeluk werd volgens het eerste onderzoek door een technisch mankement veroorzaakt.
Beide ongevallen vertonen volgens de Chinese luchtvaartautoriteit CAAC (Civil Aviation Administration of China) overeenkomsten. Zo ging het in de twee gevallen om nieuwe toestellen die slechts enkele minuten na het opstijgen neerstortten. Er zal bij het onderzoek vooral gekeken worden naar de nieuwe software in de MAX-vliegtuigen. De motoren van de toestellen liggen hoger en verder vooraan dan de vroegere 737-800-vliegtuigen.
Om de aerodynamische gevolgen daarvan op te vangen, gebruikt Boeing speciale software, die de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden duwt als detectoren merken dat het te fel aan het stijgen is. Dat gebeurt zelfs als de piloot niet op automatische piloot vliegt. Na de Lion Air-crash kloegen piloten wereldwijd dat ze daar niet voldoende op de hoogte over waren gebracht. De Amerikaanse Federal Aviation Administration schreef in een rapport dat “de crew moeilijkheden kan hebben het toestel onder controle te krijgen, wat kan leiden tot een overdreven neerwaartse houding, significant hoogteverlies en een mogelijke impact met de grond”.
Verbod vandaag van kracht
Het verbod wordt vandaag van kracht om 18 uur Chinese tijd (11 uur Belgische tijd) en moet volgens Peking “de veiligheid van de vluchten garanderen”. De Boeing 737 Max 8 wordt in het land gebruikt door Air China, China Eastern Airlines en China Southern Airlines. Op Flightradar is te zien dat er al aanzienlijk minder Boeing 737 Max 8-toestellen boven het land vliegen dan exact dezelfde tijd vorige week.
Ook vliegtuigmaatschappij Cayman Airways houdt haar Boeing 737 Max 8-toestellen voorlopig aan de grond. Dat meldt de maatschappij via een persbericht. De nationale luchtvaartmaatschappij van de Kaaimaneilanden heeft twee Boeings 737 Max. De nieuwste werd vorige week pas geleverd.
Technisch team
In een verklaring op de bedrijfswebsite drukt de vliegtuigbouwer zijn medeleven uit met de nabestaanden van de passagiers en bemanningsleden. Boeing stuurt een technisch team ter plaatse “om technische steun te leveren” onder de leiding van het ‘Ethiopia Accident Investigation Bureau’ en de Amerikaanse transportwaakhond NTSB.
Toch zegt de fabrikant dat nieuwe richtlijnen voorlopig niet nodig zijn aangezien het onderzoek naar de crash zich nog maar in de beginfase bevindt. “Veiligheid is onze eerste prioriteit en we nemen alle mogelijke maatregelen om alle aspecten van dit ongeval goed te begrijpen, in nauwe samenwerking met het onderzoeksteam en alle betrokken regelgevende instanties”, zei een woordvoerder.
Ondertussen lijkt het erop dat Boeing op de beurs zal worden afgestraft. Voorbeurs zakte de aandelenkoers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer met bijna 10 procent.
135 vliegtuigen besteld door Ryanair
Andere maatschappijen blijven voorlopig vliegen met de nieuwe vliegtuigen. Grootste klant van de nieuwe vliegtuigen is het Amerikaanse Southwest Airlines, dat 280 toestellen besteld heeft, waarvan er 31 geleverd zijn. Ryanair heeft een bestelling van 135 toestellen lopen, maar daar is er nog geen enkel van geleverd. In totaal zijn er sinds 2011 wereldwijd 5.011 vliegtuigen besteld, zegt Boeing, waarvan er 350 al geleverd zijn. Het is het snelst verkopende vliegtuig ooit.
In Europa hebben onder andere luchtvaartmaatschappijen Norwegian, Icelandair, Turkish Airlines en TUI met Boeing 737 Max-kisten in hun vloot. TUI laat weten het populaire toestel voorlopig nog te laten vliegen, zo bevestigt woordvoerder Piet Demeyere. “De Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zien voorlopig geen aanleiding om het toestel niet te laten vliegen. Wij volgen hun advies strikt op, zij zijn de hoogste autoriteiten”. TUI heeft naar eigen zeggen contact met de fabrikant en luchtvaartautoriteiten, en zal eventuele extra aanwijzingen opvolgen.
De beslissing van Tui geldt voor de hele groep. Tui België heeft vier Max 8-toestellen in zijn vloot, op een totaal van 33.
Volgens de woordvoerder kwamen er vandaag “heel weinig” reacties van ongeruste klanten, nadat afgelopen weekend een gelijkaardig toestel van Ethiopian Airlines is neergestort. “De meeste mensen lijken te beseffen dat de kans op een ongelukkig toeval erg groot is. Wij vliegen trouwens al meer dan een jaar met deze toestellen, zonder enig probleem. De Max 8 doet volledig wat het belooft. Het is ecologischer en produceert veel minder lawaai in de cabine”.
Een goede beslissing, aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert in onze zusterkracht Algemeen Dagblad: “zo’n stap is te voorbarig. Het gaat bij een crash bijna nooit om één enkel technisch mankement.”
Boeing stelt lancering 777X uit
Vliegtuigmaker Boeing heeft intussen bekendgemaakt de lancering van het nieuwste toestel, een 777X, te annuleren na de vliegtuigramp in Ethiopië. Dat heeft het bedrijf in de loop van de nacht laten weten. “We zoeken een nieuwe mogelijkheid om ons nieuwe vliegtuig te presenteren”, aldus een woordvoerder van Boeing in een verklaring.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
PREMIUM2
RECONSTRUCTIE. Hoe BBC-podcast grootste mensensmokkelaar van Europa kliste: “Scorpion” kreeg 10 jaar cel en boete van 1 miljoen in ons land
Hij kreeg in ons land een celstraf van 10 jaar en een boete van net geen miljoen euro. Barzan M. (36) is al enkele jaren de meeste gezochte smokkelaar van Europa. Maar hij wist telkens de dans te ontspringen. Tot een BBC-reporter hem kon traceren in zijn thuisland Irak én zelfs een interview met hem had. “Ik heb misschien wel 10.000 mensen gesmokkeld”, zegt hij daarin. De reconstructie van hoe een Britse podcast tot een spectaculaire arrestatie leidt. -
-
Vliegtuig met 189 inzittenden neergestort in Javazee bij Indonesië: brokstukken en eerste lichamen teruggevonden, geen hoop op overlevenden
-
Moeder ontsnapte gevangene in Frankrijk reageert: “Ik begrijp het niet. Hij is mijn zoon, maar hij praat niet met mij”
De moeder van Mohamed Amra, de gedetineerde die gisteren in Normandië in ware commandostijl werd bevrijd tijdens zijn transport naar een andere gevangenis, heeft bij het Franse RTL gereageerd op de aanval, waarbij twee cipiers om het leven kwamen. “Ik ging kapot, ik huilde, ik voelde me slecht”, zegt de vrouw. -
Na week vol bagger en borsten: videoportaal tussen Dublin en New York onderbroken door “ongepast” gedrag
Het leek een geweldig idee, maar heel goed was er blijkbaar ook niet over nagedacht: een videoportaal dat de inwoners van Dublin en New York in realtime met elkaar verbindt, is dinsdag al na een week formeel op pauze gezet. Dit omwille van de vele “ongepaste gedragingen” van gebruikers, maken de Ierse autoriteiten bekend. -
Indonesië vindt tweede zwarte doos Lion Air
-
Reizen
Vliegtuig Lion Air met 182 passagiers glijdt van landingsbaan
-
62
Ook Estland denkt er nu ernstig over na om troepen te sturen naar Oekraïne: “Besprekingen zijn aan de gang”
Ook Estland overweegt nu “ernstig” om troepen naar Oekraïne te sturen. Dat heeft de nationale veiligheidsadviseur van de Estste president Alar Karis aan het magazine ‘Breaking Defense’ gezegd. Eerder lieten Frankrijk, Polen en Litouwen al verstaan dat ze dat niet uitsloten. -
Reizen
VIDEO. Vliegtuigpassagiers schrikken omdat er schorpioen boven hun hoofd hangt
De passagiers van een Lion Air-vlucht naar Jakarta kregen het even benauwd toen hun vliegtuig afgelopen donderdag net geland was. Plots hing er boven hun hoofd een knaller van een giftige, levende schorpioen. -
Alle 157 inzittenden komen om bij vliegtuigcrash in Ethiopië, ook een Belg aan boord
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
jarek czerwice
censor
Lilianne Van Neylen
Frans Peeters