De eerste Boeing 737 Max van Air China wordt in december gepresenteerd.
Volledig scherm
De eerste Boeing 737 Max van Air China wordt in december gepresenteerd. © REUTERS

China, Indonesië en Ethiopië houden Boeing 737 Max voorlopig aan de grond: is het toestel nog veilig?

De Chinese overheid heeft binnenlandse luchtvaartmaatschappijen gevraagd om alle Boeing 737 Max 8-vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden na de crash in Ethiopië gisteren. Later liet ook Ethiopian Airlines weten de toestellen voorlopig aan de grond te laten, net als de Indonesische overheid, tot de oorzaak van de crash bekend is. De Boeing 737 Max is een gloednieuw type toestel dat slechts enkele jaren oud is. Er vliegen er 350 van rond, maar bij Boeing liggen nog eens 4.661 bestellingen op de plank. De Amerikaanse vliegtuigbouwer stuurt een technisch team naar de plaats van de crash, maar zegt dat het voorlopig niet nodig is om nieuwe richtlijnen te geven aan piloten.

6 reacties

  • Paul van de velde

    5 jaar geleden
    Ze zouden alle toestellen van dit type wereldwijd aan de grond moeten houden tot de oorzaak gevonden is, indien niet spelen ze met de mensen hun leven.
  • jarek czerwice

    5 jaar geleden
    Het amerikaans leger heeft recent ook leveringen van Boeing KC-767 geweigerd wegens kwaliteitsproblemen. Gereedschap en materiaalafval gevonden tijdens in gebruiksname van de vliegtuigen.
  • censor

    5 jaar geleden
    Mankementen of na een crash worden de onderdelen grondig gecontroleerd...en bevindingen doorgegeven aan vliegtuigbouwers...die moeten dus die zwakke punten vermijden in de nieuwe generatie vliegers...(zie ook national geographic-documentaires ) .
  • lilianne van neylen

    5 jaar geleden
    We zullen in Europa weer zelf moeten zorgen dat we er niet mee vliegen. Voorzichtig omspringen met mensenlevens is in Europa van bijkomend belang blijkbaar!
  • Frans Peeters

    5 jaar geleden
    En Belgie moet er nog over beslissen? een vliegtuig kan men nog repareren maar een dode niet