Energieprof Université de Liège door de bocht: elektrische auto al bij 378.843 kilometer groener
De aan de universiteit van Luik verbonden hoogleraar Damien Ernst berekende onlangs dat een elektrische auto pas na 700.000 kilometer milieuvriendelijker wordt dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. Het kwam de knappe kop op flink wat tegengas te staan. Ernst heeft zijn calculatie nu flink bijgesteld, maar komt nog steeds op een duizelingwekkend hoog aantal omslagkilometers.
De rekenmethode van onze landgenoot zou niet deugen, omdat hij zich op verouderde gegevens heeft gebaseerd. Op zijn weblog gaat hij in op de kritiek, onder meer van onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven, en heeft hij zijn eerdere berekeningen met een aantal aangepaste hypotheses opnieuw gedaan. Kwam de wetenschapper eerder nog uit op 700.000 verreden kilometers, nu stopt de teller op 378.843 om groener te zijn dan een benzineauto. Zijn Nederlandse collega Hoekstra kwam met eigen berekeningen uit op een omslagpunt van 30.000 tot 50.000 kilometer.
Om tot dit kilometrage te komen heeft Ernst, ten opzichte van zijn eerdere conclusie, allereerst de aanname aangepast over de hoeveelheid energie die nodig is om een 80 kWh-accu te produceren. De prof baseerde zich voor zijn aanvankelijke rekensom op informatie uit een wetenschappelijk artikel, weet techsite Tweakers. Nu stelt hij dat die cijfers uitgaan van een kleine productiefabriek. Bij een grotere fabriek zorgt het schaalvoordeel voor een flinke reductie van de benodigde hoeveelheid energie. Een foutje, geeft Ernst toe.
Energiebesparing bij productie
Bij massaproductie van een 80 Kwh-accu gaat hij nu uit van een energiebesparing van 72 procent. De benodigde energie is opgebouwd uit 100 Gigajoule (GJ) om de voor de accu benodigde grondstoffen te produceren en de 196 GJ aan energie die het kost om de accu daadwerkelijk te fabriceren. Ernst ziet in zijn nieuwe berekening alleen aan de constructiekant een reductie. Het totaal aan energie voor een accu komt nu uit op 154,88 GJ. Omgerekend is dat gelijk aan 43.022 kWh stroom, bijna de helft van de eerdere aanname.
In zijn nieuwe hypothese gaat Ernst ervan uit dat 1 kWh aan energie voor de productie van de accu evenveel CO2 afgeeft als het verbranden van 1 kWh aan benzine. Hij stelt vervolgens dat een liter benzine 9,63 kWh aan energie oplevert en de verbranding ervan 2,28 kilogram CO2 produceert. 2,28 gedeeld door 9,63 geeft een waarde van 0,236 kilogram aan CO2 per benodigde kWh bij de productie van de accu. Als die 0,236 kg per kWh vervolgens vermenigvuldigd wordt met 43.022 kWh komt hij uit op 10.153 kg aan CO2-uitstoot voor de productie van de accu.
Er vervolgens van uitgaande dat een elektrische auto per 100 kilometer 2,68 kilogram minder CO2 uitstoot dan een benzineauto komt Ernst uiteindelijk tot 10153 / 2,68 x 100 = 378.843 kilometer. De wetenschapper gaat echter nog verder met het aanpassen van een aantal hypotheses, waardoor het plaatje voor elektrische auto’s ten opzichte van zijn nieuwe berekening relatief gezien nog veel gunstiger wordt. In die berekening neemt hij nu namelijk ook de CO2-uitstoot mee die gepaard gaat met de productie van benzine.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
‘Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine’
Elektrische auto’s zijn beter voor het milieu dan auto’s op benzine, maar ze moeten wel heel veel kilometers rijden voordat het zover is. Het zogeheten omslagpunt ligt veel hoger dan gedacht. Dat blijkt uit berekeningen van hoogleraar Damien Ernst van de universiteit van Luik. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
85 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjames vroman
Geert Tamsyn
Ronny Ooijen
Marc Puystiens
Anoniem