Luchtverkeersleiders voeren actie, dozijn vluchten vertraagd

© Photo News

Het personeel van luchtverkeersleider Skeyes (het vroegere Belgocontrol) gaat vanavond en -nacht actie voeren. Brussels Airlines vertraagt een dozijn vluchten.

‘We gaan een waarschuwing geven’, zegt vakbondsman Lennert Mervilde van VSOA. ‘De werkdruk is te hoog om de veiligheid van het luchtverkeer te garanderen.’

De acties worden vanaf 22.00 uur gevoerd in blokken van twee uur. Daardoor zullen er geen vluchten mogelijk zijn op achtereenvolgens Brussels Airport, de luchthaven van Oostende en in Luik, dus telkens gedurende twee uur. Woensdag van 4.00 tot 6.00 uur zou dan het volledige Belgische luchtruim gesloten zijn. Nadien volgt nog een actie van twee uur op de luchthaven van Charleroi.

De zwaarste impact voor Brussels Airlines is er vanavond tussen 22.00 en 24.00 uur. Dan verwacht de maatschappij nog tien aankomende vluchten op Brussels Airport, vanuit verschillende Europese bestemmingen. Omdat er door de acties bij skeyes in die periode geen vluchten van en naar Zaventem mogelijk zullen zijn, worden de vluchten vertraagd. Ze zullen na middernacht op Zaventem landen.

Brussels Airlines vertraagt morgenvroeg ook twee vluchten uit Afrika, zodat die pas na 6.00 uur op Zaventem zullen landen.

Andere maatschappijen nemen gelijkaardige maatregelen, zo blijkt uit de vluchttabellen op de website van Brussels Airport. Aankomende vluchten van onder meer TUI fly, Ryanair, British Airways, Iberia en Aeroflot worden vertraagd om buiten de acties te vallen.

Na de actie zal het personeel van Skeyes het management een week de tijd geven tot de volgende verzoeningsvergadering, die gepland is op 18 maart. ‘Als die niks oplevert, dan komen er verdere acties’, klinkt het.

Er zijn al langer spanningen tussen de directie en de vakbonden van de luchtverkeersleider, door regelingen omtrent loopbaanonderbreking, benoemingen en premies.

Begin deze maand hebben de luchtverkeersleiders al eens het werk neergelegd op een minder druk moment. Het ging toen evenwel niet om een staking maar om overmacht. Er waren te veel luchtverkeeersleiders ziek waardoor de nachtshift niet kon worden verzekerd. De directie van Skeyes probeerde om de ziek gemelde werknemers nog te vervangen, maar de lukte volgens de vakbonden niet tijdig.

Er moesten een paar passagiersvluchten vervroegd of uitgesteld worden. Voor het vrachtverkeer konden zowat 15 vluchten niet vertrekken.