Vluchten met Boeing 737 MAX verboden in volledige Europese luchtruim
Nadat eerder acht Europese landen, waaronder België, hadden besloten dat er voorlopig niet meer mag worden gevlogen met de Boeing 737 MAX, heeft de Europese luchtvaartautoriteit EASA nu een verbod aangekondigd op vluchten met het in opspraak gekomen toestel voor het volledige Europese luchtruim.
In steeds meer landen groeide het wantrouwen tegenover het bewuste toestel, na de recente crashes in Ethiopië en Indonesië, en moet het vliegtuig aan de grond blijven. Na het Britse en het Ierse luchtruim sloten vandaag ook die van Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en Oostenrijk voor de 737 MAX. Rond 18 uur kondigde minister van Mobiliteit François Bellot aan dat ons land volgt. Het Belgisch luchtruim wordt verboden gebied voor de Boeing. Eerder beslisten onder meer China, Singapore, Australië, Zuid-Afrika en Zuid-Korea dat ook al. Uiteindelijk kondigde ook de EASA rond 18.40 uur dat het volledige Europese luchtruim dicht gaat voor de 737 MAX. Ook India houdt de vloot van Boeing 737 MAX-vliegtuigen in zijn land aan de grond.
Maatschappijen
Ook diverse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Norwegian Air, TUI en Turkish Airlines, hebben besloten om voorlopig niet meer met een 737 MAX te vliegen en alle vluchten op te schorten.
Reisorganisator TUI maakte die beslissing vandaag bekend, niet lang na het nieuws dat de Britse vliegautoriteiten het toestel bannen. Het betekent dat 15 vliegtuigen uit de TUI-vloot voorlopig niet vliegen, waaronder de 4 van het Belgische TUI fly. Reizigers die vanaf morgen een vlucht hadden geboekt met zo’n toestel, zullen een alternatief aangeboden krijgen.
Voorzorgsmaatregel
Een woordvoerder van de ‘Civil Aviation Authority’ in Groot-Britannië laat verstaan dat er nog te weinig informatie is over het ongeval van afgelopen weekend in Ethiopië om vluchten met de 737 MAX toe te laten.
“We volgen de situatie van dichtbij, maar hebben onvoldoende info over de flight-datarecorder en hebben als voorzorgsmaatregel beslist om geen enkele commerciële vlucht met het toestel te laten vertrekken of aankomen in Groot-Britannië noch te laten vliegen door ons luchtruim. We blijven wel in contact met het Europese agentschap voor vliegveiligheid EASA.” EASA neemt later op de dag een standpunt in.
Controle
Vlucht ET-302 stortte zondag kort na het opstijgen vanop de luchthaven van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba neer. De 157 inzittenden kwamen om het leven.
De piloten hadden de luchtverkeersleiding kort voor de crash gemeld dat ze problemen hadden om het vliegtuig onder controle te houden, zei de topman van Ethiopian Airlines vandaag aan CNN. Om welke problemen het precies ging, is nog niet duidelijk. Ethiopian heeft nog geen details vrijgegeven over wat er zich in de laatste minuten voor het neerstorten in de cockpit heeft afgespeeld.
Volgens GebreMariam zullen de “zwarte dozen” met de vluchtgegevens in het buitenland worden geanalyseerd. Meestal gebeurt dat in het land waar het vliegtuig geproduceerd is, dat zou in dit geval de Verenigde Staten zijn.
We hebben het volste vertrouwen in de veiligheid van de 737 MAX
Vliegtuigbouwer blijft overtuigd van veiligheid
“We hebben het volste vertrouwen in de veiligheid van de 737 MAX”, klinkt het bij Boeing zelf. De vliegtuigbouwer heeft wel begrip voor de maatregelen. “We begrijpen dat luchtvaartregulatoren en klanten beslissingen hebben genomen waarvan zij geloven dat ze het meest gepast zijn voor hun thuismarkten”, luidt het in een persbericht.
De constructeur voegt nog toe dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) momenteel geen extra maatregelen neemt, en dat Boeing zelf voorlopig ook niet de noodzaak ziet om nieuwe richtlijnen uit te vaardigen voor gebruikers van de 737 MAX-vliegtuigen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie waren de 157 passagiers die stierven bij vliegtuigcrash in Ethiopië?
-
PREMIUMHLN legt uit
▶ Zorgt klimaatverandering dit jaar voor meest actieve orkaanseizoen ooit? “Dit kunnen we ook tot bij ons voelen”
Elk jaar berekenen Amerikaanse wetenschappers aan hoeveel tropische stormen en orkanen we ons mogen verwachten in de Atlantische Oceaan. Na een rustig seizoen in 2023 lijkt 2024 nu zwaar te gaan uithalen. Meer nog, volgens de voorspellingen kan dit wel eens het meest actieve orkaanseizoen ooit worden. Over wat voor aantallen spreken we dan? Hoe komt dit? En hebben die orkanen ook een invloed op ons weer? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters beantwoordt vijf vragen. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
Post van NAVO-baas nu echt bijna binnen? “Turkije gaat kandidatuur van Rutte steunen”
-
Ook Australië en Zuid-Korea willen voorlopig geen vluchten toelaten met Boeing 737 MAX
Australië weert tijdelijk het vliegtuigtype 737 MAX van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Later op de dag werd ook bekend dat Zuid-Korea de toestellen aan de grond houdt. De Boeing 737 MAX is betrokken in twee dodelijke crashes op vijf maanden tijd. -
PREMIUM
Twee crashes met nieuwe Boeing: fantastisch vliegtuig, als piloot ermee kan vliegen
Een gloednieuw vliegtuig dat in minder dan een half jaar tijd tweemaal tegen de grond smakt met 346 doden tot gevolg. Verontrustend. In China, Zuid-Afrika, Indonesië en Ethiopië blijft de Boeing 737 MAX-8 voorlopig aan de grond. Dat Europa en de VS wél nog groen licht geven, moet passagiers geruststellen, volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde. Al geeft Boeing vooral mee dat de crew de juiste opleiding moet krijgen. -
“83,3 miljoen dollar schadevergoeding niet buitensporig”: Trump krijgt geen nieuw proces rond smaadzaak schrijfster E. Jean Carroll
-
New Yorkse student verdient 65.000 euro aan het doorverkopen van... restaurantreserveringen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
De voormalige Vlaamse pater Eric Dejaeger (76) is in Canada vrijgelaten uit de gevangenis terwijl hij wacht op zijn nieuw proces. De “Eskimopater” werd in 2015 veroordeeld voor verschillende aanklachten van seksueel misbruik en kreeg een gevangenisstraf van 19 jaar toegewezen, maar is nu vrij op borg. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
39 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGert De Vries
Karel van Velzeke
Mireille Ven den Broeck
Mark pauwels
Ronald Van Ee