Waarom doen VS niet mee met wereldwijd verbod op Boeing 737 MAX 8?
Na de vliegtuigcrash van Ethiopian Airlines waarbij een Boeing 737 MAX-model zes minuten na het opstijgen terug neerstortte, besloten luchtvaartmaatschappijen en landen om de toestellen aan de grond te houden. Enkel in de Verenigde Staten lijkt men zich geen zorgen te maken.
Al klopt dat niet helemaal, want ook de Amerikaanse vakbonden die stewards en stewardessen vertegenwoordigen, uitten ook al hun bezorgdheid. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) houdt standvastig vol dat de toestellen kunnen vliegen. Vanmiddag besliste ook Canada zijn luchtruim voor de toestellen te sluiten, waardoor de VS nu nog het enige land ter wereld zijn waar de MAX-modellen mogen vliegen.
Nadat de 47 luchtvaartmaatschappijen met een Boeing 737 MAX 8-vloot stuk voor stuk beslisten om de toestellen aan de ketting te leggen, belde Dennis Muilenberg, de CEO van de Amerikaanse fabrikant, persoonlijk met de Amerikaanse president Donald Trump. Gealarmeerd door een Twitterbericht van Trump maakte Muilenberg zich immers zorgen dat de Amerikaanse vloot – bestaande uit 58 vliegtuigen – hetzelfde lot beschoren zou zijn als de overige Boeings ter wereld.
Het Witte Huis gaf na het telefoongesprek geen officiële verklaring, maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit herhaalde dat het geen zin heeft om de vliegtuigen aan de grond te houden. En beide Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die de Boeings gebruiken, stelden Muilenberg gisterenavond gerust. “We hebben het volste vertrouwen in de vliegtuigtoestellen”, aldus de woordvoerder van Southwest Airlines. Zowel Southwest Airlines als American Airlines vliegen gewoon verder met het Boeingmodel.
Lobbywerk
Geen wonder eigenlijk. Want de vliegtuigbouwer zou een van de belangrijkste lobbyisten in Washington zijn. Volgens het Amerikaanse Center for Responsive Politics gaf het bedrijf vorig jaar meer dan 15 miljoen dollar uit aan lobbypraktijken. Verder schenkt het bedrijf miljoenen dollars aan verkiezingscampagnes van zowel Democraten als Republikeinen.
Op de lange – 14 pagina’s tellende - lijst van politieke uitgaves staat zelfs de naam van de nieuwe voorzitster van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden: Nancy Pelosi.
Relatie met Trump
Met de Amerikaanse president liep de relatie niet meteen van een leien dakje Zo deelde Trump een maand na zijn verkiezingsoverwinning het volgende Twitterbericht met de wereld: “Boeing bouwt een gloednieuwe 747 Air Force One voor toekomstige presidenten, maar de kostprijs swingt de pan uit: meer dan 4 miljard dollar!”.
Daarop ontmoette Muilenberg de Amerikaanse president in Florida. Hij verzekerde Trump dat de kostprijs van de vliegtuigen veel lager zou liggen en doneerde ter compensatie 1 miljoen dollar voor Trumps inauguratiecomité.
En inmiddels lijkt de relatie tussen Trump en Muilenberg hersteld te zijn: ondanks het aandringen van de Amerikaanse vakbonden, en politici (waaronder Mitt Romney) om de Boeing voorlopig uit het Amerikaanse luchtruim te halen, vliegt het model nog steeds rond. Vermoedelijk heeft dat iets met Trumps goed vertrouwen te maken.
Oorzaak van crash
Wat de exacte oorzaak van de vliegtuigcrash was, is voorlopig nog onduidelijk. Al zou het mogelijk te maken hebben met een defecte sensor die een van de automatische systemen aan boord van de Boeing in de war stuurde. Daardoor nam het vliegtuig een duikvlucht. De piloten zouden niet geweten hebben dat ze het automatische systeem konden uitschakelen.
Verder nog liet de vliegtuigfabrikant al weten dat cruciale software-updates wekenlang uitgesteld werden, te wijten aan de Amerikaanse shutdown.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
300 Belgen zitten vast in het buitenland na annulering vluchten Boeing 737 MAX 8
-
Minstens 172 doden door zelfdodingmiddel X sinds 2015 in Nederland
Minstens 172 mensen zijn sinds 2015 in Nederland overleden na gebruik van het zelfdodingsmiddel ‘X’. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting 113 Zelfmoordpreventie en GGD Amsterdam, waarover de krant ‘NRC’ woensdagavond berichtte. De twee organisaties onderzochten vorig jaar, naar eigen zeggen voor het eerst, hoeveel mensen in Nederland stierven door het gebruik van het poeder. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
-
627
LIVE MIDDEN-OOSTEN. Palestijnse Autoriteit verwerpt Amerikaans veto VN-lidmaatschap
-
Protest tegen ‘Kremlinwet’ in Georgië: 20.000 mensen op straat bij goedkeuring eerste lezing
In de Georgische hoofdstad Tbilisi zijn woensdagavond ruim 20.000 mensen op straat gekomen om te protesteren tegen het wetsontwerp over “buitenlandse agenten”. Het parlement keurde dat ontwerp woensdag in eerste lezing goed. Volgens critici zal de wet tot meer repressie leiden, en de toenadering tot de Europese Unie bemoeilijken. -
“Piloten klaagden eerder over problemen met Boeing 737 MAX 8”
Zeker vijf piloten hebben eerder in de VS geklaagd over problemen met de besturing van een Boeing 737 MAX 8 op cruciale momenten tijdens de vlucht. Dat melden Amerikaanse media en het Franse persagentschap AFP. -
IN BEELD. Gevel van beursgebouw Kopenhagen is ingestort
-
Boeing ondergaat mondiale oproer
-
Europa sluit luchtruim voor Boeing 737 MAX-8: Aalsterse gezinnen zitten vast in Bologna
Zeker twee gezinnen uit Aalst zitten al sinds dinsdagavond vast in Bologna nu het Europees luchtruim gesloten is voor de Boeing 737 MAX-8. Na enkele incidenten met de Boeing 737 MAX-8, ging het luchtruim dicht. Het vliegtuig met onder meer twee Aalsterse gezinnen dat op weg was van Egypte naar Brussel moest landen in Italië. -
PREMIUM
Paradepaardje van Boeing: niks mis mee. Maar niemand durft er nog mee vliegen
Wat is er nu mis met de Boeing 737 MAX-8? Officieel nog altijd niets. Toch sloot Europa gisteravond het luchtruim voor het toestel, nadat China, Australië en tientallen andere landen hetzelfde hadden gedaan. De Belgische luchtvaartmaatschappij TUI fly moet puzzelen nu vier toestellen aan de grond blijven, maar belooft dat klanten er niets van merken. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Saenen
Jan Ansele
Ingrid Vantroostenberghe
marc Deglin
Jan Baroen