Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Amerikanen zetten ‘hun’ Boeing nu ook aan de grond

Boeing riep zelf op om alle Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond te houden.Beeld AP

Ook de Verenigde Staten verbieden luchtvaartmaatschappijen nu met onmiddellijke ingang om nog met de Boeing 737 MAX te vliegen. Dat heeft president Donald Trump aangekondigd. Het aandeel van de vliegtuigbouwer neemt een nieuwe duik na de aankondiging.

Boeing heeft het Federal Aviation Administration (FAA) het advies gegeven om wereldwijd de volledige vloot aan 737 MAX-vliegtuigen tijdelijk aan de grond te houden. Dat zegt het bedrijf in een mededeling. Die mededeling kwam er kort nadat de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde dat de toestellen aan de grond moesten blijven, tot er meer duidelijkheid kwam omtrent de oorzaak van de twee crashes. “De veiligheid van het Amerikaanse volk is van het grootste belang voor ons”, zei Trump. De president hoopt dat er “erg snel” antwoorden komen op de vragen die zijn gerezen na twee gelijkaardige crashes met hetzelfde type vliegtuig.

Bij de crash met het vliegtuig van Ethiopian Airlines kwamen zondag alle 157 inzittenden om het leven. In oktober crashte ook al een vliegtuig van dat type van het Indonesische Lion Air, met 189 doden als gevolg. In beide gevallen ging het om nieuwe toestellen die slechts enkele minuten na het opstijgen neerstortten.

‘De veiligheid van het Amerikaanse volk is van het grootste belang voor ons’
Donald Trump, Amerikaans president

“Boeing behoudt het volledige vertrouwen in de veiligheid van de 737 MAX”, luidt het. De vliegtuigbouwer besliste echter uit “voorzichtigheid en om het publiek gerust te stellen” om het Amerikaanse luchtvaartagentschap FAA aan te bevelen om wereldwijd alle 371 vliegtuigen van het type 737 MAX tijdelijk aan de grond te houden. Dat gebeurde na overleg met de FAA, de Amerikaanse transportwaakhond NTSB en luchtvaartautoriteiten en klanten wereldwijd.

Nieuwe bewijzen

Het tijdelijke verbod van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit is er gekomen op basis van nieuwe bewijzen die werden verzameld op plaats van de crash van Ethiopian Airlines. Volgens de FAA werd ter plekke verzameld bewijs geanalyseerd. “Dit bewijs, samen met nieuwe, verfijnde satellietgegevens leidde tot deze beslissing”, klinkt het. Meer details over de aard van bewijzen werden vooralsnog niet gegeven. 

Met de beslissing om de 737 MAX-vliegtuigen aan de grond te houden, volgen de Amerikaanse autoriteiten het voorbeeld van onder meer China en Europa, die al eerder tot die maatregel besloten. Eerder op de dag had ook Canada met onmiddellijke ingang zijn luchtruim voor Boeing 737 MAX-passagiersvliegtuigen dichtgegooid. Dat had de Canadese regering beslist op basis van “nieuwe informatie” over de omstandigheden van de crash zondag van zo’n vliegtuig in Ethiopië, zei de Canadese minister van Transport Marc Garneau tijdens een persconferentie in Ottawa.

De minister preciseerde dat de gelijkenissen gebaseerd zijn op satellietgegevens. Hij benadrukte dat die overeenkomsten geen bewijs zijn dat beide ongevallen dezelfde oorzaak hebben, “maar ze zijn voldoende om de voorzorgsdrempel te overschrijden”. Het gaat dus om een voorzorgsmaatregel uit veiligheidsoverwegingen, in afwachting van het onderzoek naar de recentste crash. De zwarte dozen van die vlucht moeten nog worden geanalyseerd.

Imago

De druk op zowel Boeing als het FAA was gigantisch geworden. Politici maakten zich zorgen, net als sommige luchtvaartexperts. Een voormalig hoofd van de National Transport Safety Board (NTSB), de dienst die uitrukt bij vliegtuigongelukken, leverde ongezouten kritiek. “Ik durf er gif op in te nemen dat als deze gebeurtenissen in ons land waren gebeurd de toestellen meteen aan de grond zouden hebben gestaan”, oordeelde Jim Hall. 

De aanvankelijke aarzeling van de Amerikaanse luchtvaartinspectie werd een bron van speculatie in de media. The Wall Street Journal oordeelde ronduit kritisch over het uitstel van een softwarereparatie voor de toestellen. Die update had eigenlijk al in januari moeten worden uitgerold, maar komt nu pas in april beschikbaar, aldus de zakenkrant. Resultaat is alvast dat Boeing met een imagoprobleem van jewelste zit. En dat voor een industrieel monument. Alle Boeings worden in de VS in elkaar gezet en houden meer dan 100.000 Amerikanen aan het werk.

Resultaat is dat Boeing met een imagoprobleem van jewelste zit. En dat voor een industrieel monument. Alle Boeings worden in de VS in elkaar gezet en houden meer dan 100.000 Amerikanen aan het werk

De VS willen voorkomen dat Boeing een boksbal wordt in het mondiale gevecht om de economische macht. In Europa staat Airbus klaar om klanten te verwelkomen die Boeing-toestellen afzweren, terwijl de Chinezen, die als eerste een vliegverbod afkondigden, wellicht kansen zien voor hun eigen 737, de Comac C919. 

Voorzitter en CEO van Boeing Dennis Muilenburg benadrukt in de mededeling dat veiligheid “de grootste prioriteit” is van het bedrijf. Mogelijk wordt de beurskoers ook een prioriteit. Sinds begin deze week zag Boeing bijna 30 miljard dollar aan beurswaarde verdampen.