Topman Lufthansa: "Brussels Airlines maakt niet genoeg winst”
Brussels Airlines maakt winst, maar nog niet genoeg. Dat heeft de financieel directeur van het Duitse moederbedrijf Lufthansa, Ulrik Svensson, gezegd op een persconferentie. De divisie waarin de Belgische luchtvaartmaatschappij zit, Eurowings, was vorig jaar zwaar verlieslatend.
Eurowings is de lowcostdivisie van Lufthansa. Sinds de Duitsers Brussels Airlines volledig hebben overgenomen, zit de Belgische maatschappij in die afdeling, al blijft ze wel nog opereren onder haar eigen naam. In de jaarresultaten geeft Lufthansa geen afzonderlijke financiële resultaten meer vrij van Brussels Airlines.
Maar tijdens een vragenronde na de persconferentie over die resultaten zei de Lufthansa-top er toch iets over, zonder cijfers te geven. "Brussels Airlines was winstgevend, maar nog te weinig. We werken hard om Brussels Airlines samen met Eurowings meer winstgevend te maken. We hebben veel maatregelen genomen, sommige dezelfde als bij Eurowings", zei Svensson.
Eurowings was vorig jaar allerminst een uitblinker binnen de Lufthansa-groep, maar dat was grotendeels het gevolg van de overname van delen van Air Berlin. Het operationele verlies liep op tot 231 miljoen euro, waarvan 170 miljoen volgens Lufthansa toe te schrijven was aan de deal rond Air Berlin.
Hogere brandstoffactuur
"We zijn niet tevreden over 231 miljoen euro verlies", zei Lufthansa-CEO Carsten Spohr. "Thorsten Dirks (topman van Eurowings, red.) en zijn team werken hard aan een ommekeer, met name door de productiviteit van crew en vliegtuigen te verhogen. Een essentiële stap is het verminderen van de complexiteit in de processen." Lufthansa hoopt dat Eurowings dit jaar break-even draait, ook al zal de brandstoffactuur hoger oplopen.
Daarnaast werkt Lufthansa ook aan een uitbreiding van de langeafstandsvluchten van Eurowings, vanuit Frankfurt en München in Duitsland. Het grote voorbeeld daarbij is Edelweiss Air, dat vanuit het Zwitserse Zürich toeristische bestemmingen bedient. Edelweiss is een dochter van Swiss, dat ook tot de Lufthansa-groep behoort.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
Na het succes van de federale staatsbon - 22 miljard opgehaald - in september vorig jaar, denkt nu ook de Vlaamse overheid na over een Vlaamse staatsbon. Het zal pas voor de volgende regeerperiode echt concreet worden, maar HLN ontdekte dat er al in alle discretie gesprekken over lopen. “Het effect zal beperkt zijn tot pakweg 500 miljoen euro per jaar of 2,5 miljard euro per regeerperiode”, geeft Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) toe. En het goede nieuws voor u is dat het rendement wellicht hoger zal liggen dan de 3,30% van de federale staatsbon. -
-
PREMIUM
“Je brengt je huurders best nu al op de hoogte”: onze fiscaal expert verheldert de 5 nieuwe regels rond je belastingbrief
-
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
PREMIUM
Kunnen Hans en Sigrid hun hoeve van 365.000 euro renoveren tot miljoenenwoning? “Afwerking is top, maar er is één minpuntje”
Hans en Sigrid verbouwden kochten een oude hoeve voor 365.000 euro en verbouwden het een tot een luxewoning voor henzelf én een dubbele vakantiewoning. Volgens makelaar Kathleen Roets loont hun harde werk zeker: “Alle details kloppen.” Maar hoeveel is hun woning nu uiteindelijk waard? En halen ze er ook hun eigen uren arbeid uit? -
Lufthansa bestelt veertig nieuwe langeafstandsvliegtuigen bij Airbus en Boeing
-
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
-
PREMIUM98
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
De ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar een toenemende tendens vastgesteld van postbodes of koeriers die pakketten onbeheerd achterlaten als de bestemmeling afwezig is. Dat blijkt maandag uit zijn jaarverslag. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoland Peeters
Georges Vande Velde
Veerle Ballegeer
Serge Aernoudt
Bruno Weymeis