REUTERS
Volledig scherm
© REUTERS

Piloot gecrashte Boeing vroeg “paniekerig” te mogen terugkeren, terwijl vliegtuig abnormaal versnelde: “Break, break”

De piloot van het vliegtuig dat zondag in Ethiopië is neergestort, kreeg onmiddellijk na het opstijgen op de luchthaven van Addis Abeba te maken met een noodsituatie. De gezagvoerder van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines vroeg met “paniekerige stem” om terug te keren, terwijl het vliegtuig naar een abnormale snelheid versnelde. Dat schrijft de Amerikaanse krant New York Times, op gezag een persoon die de luchtverkeercommunicatie inzag.

23 reacties

  • P P

    5 jaar geleden
    Ja als de computer het overneemt op basis van verkeer de data kan het niet anders dan fout gaan, is overal zo... We gaan nog veel meemaken met hun artificiele intelligentie zelfrijdende auto's, killer robots,.... Leve de vooruitgang
  • Ferdinand Engelbeen

    5 jaar geleden
    Robrecht Peeters, ook de software die een vliegtuigbesturing in gevaarlijke omstandigheden overneemt van de piloot wordt door mensen gemaakt. Als daar een fout in zit of het meetinstrument dat bv. de helling van het vliegtuig meet is defect, dan kan het gebeuren dat de computer de piloot buiten spel zet omdat de gegevens aangeven dat het vliegtuig te snel stijgt, terwijl dat niet waar is. Is al eens bij een testvlucht van een Airbus gebeurd: hellingsmeter natgespoten en bevroren.
  • Erwin De Meyer

    5 jaar geleden
    Ongelukken met vliegtuigen zijn meer uitzonderingen dan regelmaat en gelukkig maar. Het is een vrij veilig massa vervoermiddel. Maar toch zal ik er niet snel instappen want als het fout gaat gaat het echt fout en zijn de gevolgen desastreus.
  • JOHAN DEMEYER

    5 jaar geleden
    "Break-break!" behoort tot de normale terminologie in de luchtvaart. De term duidt aan dat een piloot of ATC een lopend gesprek op het betreffende kanaal wil onderbreken om prioritair een dringende , belangrijke mededeling te doen.
  • robrecht Peeters

    5 jaar geleden
    Piloten het zwakke element in de luchtvaart industrie en het gaat van kwaad naar erger zeker in de ontwikkelingslanden als Indonesië, Ethiopië, Jordanië enz ook Rusland daarom verzoeken de vliegtuigbouwers zoveel mogelijk te automatiseren. Vroeger kwamen vele piloten uit de luchtmacht en die blijven koelbloedig in precaire situaties.Bovendien is er een tekort aan ploten ook in China dat US piloten verleidt met hoge salarissen en vlugge promoties.