© PN

© PN

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Korting tijdens daluren om files aan kassa te verkleinen

Het werkt: korting geven op je kassaticket omdat je in daluren komt winkelen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘ShopMob’ van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). Veertig procent van de bevraagde klanten die meededen, is op kalmere momenten zijn boodschappen komen ­afhalen. “Dit kan een middel zijn om files aan de kassa en op de weg te verminderen”, klinkt het.

Wim Brillouet

Tussen juni en oktober vorig jaar kon het: korting krijgen bij een aantal afhaalpunten van Collect&Go van Colruyt, voor wie online zijn boodschappen deed. “Normaal betaal je 5,5 euro als servicekost om je boodschappen af te halen, tijdens het proefproject kregen klanten 3 euro korting. Op één voorwaarde: langskomen tijdens de daluren”, zegt Katrien Backx van VIM. “Maar liefst 40 procent van de klanten heeft zijn gedrag aangepast. Een verrassend resultaat.”

Zelfs met een relatief kleine beloning, kan je dus het gedrag van klanten veranderen en ze op kalme momenten naar de winkel sturen, tussen 13 en 16 uur. Want net die stille momenten wil Colruyt – en ook andere supermarkten – aanpakken. Nu komt het merendeel van de klanten tegelijk: tussen 9 en 12 en 17 en 18 uur. Het gevolg: file aan de kassa, file op het parkeerterrein voor de supermarkt en file op weg naar de supermarkt. “Dat wil niemand. Daarom gaan we na hoe we de klantenstroom beter kunnen spreiden. We gaan voor een betere combinatie van winkelen en mobiliteit. Zo kan je vlotter winkelen, en kunnen wij het personeel functioneler inzetten”, zegt Vic De Meester van Colruyt.

Elk uur, andere prijs

De supermarktketen bekijkt de verrassende resultaten met aandacht. Maar of de korting er effectief komt – ook in vaste winkels – laat Colruyt in het midden. “We willen klanten die alleen in spitsuren kúnnen winkelen niet benadelen. Daarom ­bekijken we onze opties”, klinkt het.

Toch zijn retailexperts er zeker van: flexibele prijzen zijn de toekomst. “Wettelijk vormt het geen probleem: korting geven aan klanten die in daluren winkelen en duurdere prijzen hanteren op piekuren”, zegt Jorg Snoeck van vakblad RetailDetail. “Dat kan via mobile pricing, een elektronisch prijsetiket dat op elk moment van de dag kan worden aangepast. In Mediamarkt in Nederland gebruiken ze het al, maar met een andere insteek. Niet voor daluren, wel om de prijs elk uur van dag te kunnen aanpassen, om sneller in te spelen op concurrerende winkels die uitpakken met een promotie. Maar de technologie is beschikbaar."

Ook andere supermarkten zitten niet stil: Delhaize geeft promoties op dinsdag voor wie online winkelt, omdat het een kalmere dag is. Bij Carrefour doen ze het omgekeerde: promoties op piekuren, om nog meer klanten te lokken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER