De meest ingrijpende, maar tegelijk ook efficiëntste maatregel, is het aanleggen van meer en langere stroken waar bussen en trams in eigen bedding kunnen rijden.
Volledig scherm
De meest ingrijpende, maar tegelijk ook efficiëntste maatregel, is het aanleggen van meer en langere stroken waar bussen en trams in eigen bedding kunnen rijden. © Vertommen

De Lijn kreunt onder de files en vraagt om maatregelen

Meer dan de helft van de bussen en trams van De Lijn loopt bij elke rit in de spits een vertraging van ruim vijf minuten op. Dat meldt VRT NWS. De vervoersmaatschappij pleit voor ingrepen die een betere doorstroming mogelijk maken.

17 reacties

  • Lodewijk Placklé

    5 jaar geleden
    Als ze een eigen busbaan hebben waarom rijden ze dan gewoon tussen de auto's ?
  • Jo Bosman

    5 jaar geleden
    Men heeft jarenlang niets anders gedaan dan de doorstroming van het verkeer aan banden leggen. Bloembakken op de weg. Wegversmallingen . Zone 30. Trajectcontroles . Flitspalen. Aparte rijstroken voor bussen die bijna niet gebruikt worden. Snelheidsbeperkingen op plaatsen waar dat absoluut niet nodig is. enz en nu maar klagen dat er geen doorstroming meer is . Het grootste gedeelte van alle files zijn kunstmatig gemaakt.
  • marc meulenberghs

    5 jaar geleden
    Veel meer inzetten op tram in plaats van bus, zoals vroeger de buurtspoorwegen waar heel de wereld toen naar opkeek. Tramlijnen verlengen en waar nodig onder een dorpskern door en waar het kan in een eigen bedding; park en rides niet alleen aan de eindhaltes maar ook elders. Nieuwe tramlijnen die gemeentes met elkaar verbinden en niet noodzakelijk naar een centrumstad leiden; dit vraagt politieke moed en veel geld maar zonder zal het niet lukken de files terug te dringen....
  • Jan Janssens

    5 jaar geleden
    Terug meer ruimte geven aan de auto want openbaar vervoer is voor grote meerderheid geen haalbaar alternatief. Ik zie overal rijbanen voor auto's verdwijnen om busstroken van te maken waar maar af en toe en grotendeels een lege bus over rijdt terwijl auto's hierdoor overal stil staan. Geweldig rendement behalve voor de beton boeren.
  • Ramon Simon

    5 jaar geleden
    Busstroken zijn verschrikkelijk plaatsverspillent en zeer duur in vergelijking met het gebruik. Het verminderen van rijvakken, bloembakken, circulatieplannen, ja het helpt allemaal niet.