De paters slaan terug (maar “sorry” is genoeg)

© AP

Een jaar nadat een Nederlandse supermarktketen de trappist van Westvleteren buiten medeweten van de abdij verkocht, zijn de paters in actie geschoten. “Ze denken over een nieuw bestelsysteem én gaan op zoek naar de malafide smokkelaars. Westvleteren moet een fair product blijven”, aldus hun woordvoerder.

Tim Lescrauwaet

Geen huizenhoge schadevergoedingen. Wel excuses en de belofte om ermee te stoppen. Dat eisen de paters van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren van drankenhandelaars die hun wereldberoemde trappist illegaal – en vaak aan woekerprijzen – verkopen. Hun advocaat verstuurde het afgelopen jaar al verschillende brieven naar overtreders. Het gaat zowel om handelaars als webshops en fysieke winkels die de trappist aanbieden.

“Maar de grote schuldige in het ganse zwarte circuit zijn de trafikanten die als tussenpersoon fungeren”, zegt de woordvoerder van de abdij. “Om hen stokken in de wielen te steken, denken de paters nu na over een nieuw bestelsysteem.”

300 bakken op stock

Decennialang werd de mystiek rond de trappist van Westvleteren dankzij dat bestelsysteem goed bewaard. Wie een bak van het beste bier ter wereld wil bekomen moet namelijk meermaals naar de abdij zelf bellen. Om meestal zelfs niet verder dan de bezettoon te geraken. Eén telefoonnummer kan ook slechts om de 60 dagen een bestelling plaatsen. En met dezelfde nummerplaat word je ook maar om de 60 dagen binnen gelaten.

Maar het moge duidelijk zijn: het vloeibare goud van de Westhoek is wat van zijn exclusiviteit verloren. Wie een Westvleteren wil drinken hoeft niet per se meer te bellen of naar de abdij te rijden. Want bij heel wat biercafés staat de trappist gewoon op de kaart. “Drankenhandelaars bieden het gewoon aan. Je kan het zelfs op factuur aankopen”, zegt een café-uitbater, die anoniem wenst te blijven. En ook online is een flesje Westvleteren met enkele muisklikken gekocht. Dat het al snel tien keer zo duur is, moet je er wel bij nemen. En dat is te wijten aan het zwarte circuit dat de afgelopen jaren ontstaan is.

© EPA

Dat werd exact een jaar geleden zeer duidelijk toen de Nederlandse supermarktketen Jan Linders plots Westvleteren te koop aanbood. Zij hadden zowaar 300 bakken van de trappist op stock. “Dat is voor de paters echt een wake-upcall geweest”, zegt hun woordvoerder. “Zij reageerden daar zeer ontgoocheld op. Die mensen brouwen maar vier dagen per maand en zijn helemaal niet uit op winst. Ze brouwen simpelweg om te kunnen leven. En als er al winst zou zijn, dan gaat die naar goeie doelen. Toen ze merkten dat hun trappist door een supermarkt aan woekerwinsten verkocht werd, hebben ze beslist om ten strijde te trekken tegen het zwarte circuit.”

Advocaat ingeschakeld

De paters schakelden een advocaat in en die verstuurde al verschillende brieven. Voornamelijk naar winkeliers die bakken verkopen, drankenhandelaars die cafés bevoorraden en webshops die de trappist online verkopen. Maar om de bierzwendel écht tegen te gaan, willen ze hun systeem aanpassen. “Hier komen mensen die in twee jaar tijd vier keer van gsm-nummer veranderen. Of mensen die om de twee maanden bakken kopen, maar nooit leeggoed terugbrengen. Zoiets klopt niet”, aldus de woordvoerder. “Dat zijn mensen die door de trafikanten ingeschakeld worden om trappist te komen halen. En het zijn die trafikanten die daar de grootste winst op maken. Westvleteren mag niet gemonopoliseerd worden door mensen die op een georganiseerde en professionele manier een zwart circuit op poten hebben gezet. De paters willen dat iedere particulier die dat wenst aan een eerlijke prijs van hun trappist kan genieten.”

.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen