Een dag voor de noodlottige Lion Air-crash had hetzelfde vliegtuig exact dezelfde storing. Piloot kon toen ramp vermijden
De piloten van de noodlottige Boeing 737 MAX 8 van Lion Air raadpleegden vlak voor de vliegtuigcrash nog een handleiding. Ze wilden weten waarom hun vliegtuig omlaag bleef duiken, maar het lukte niet het probleem tijdig op te lossen. Dat zeggen drie ingewijden tegen Reuters. Exact hetzelfde toestel had een dag eerder al identieke problemen gehad. Toen bood een extra piloot aan boord redding. Intussen groeit in de VS de kritiek op vliegtuigbouwer Boeing en luchtvaartautoriteit FAA. Toevallig of niet gaat die kritiek over een cruciaal softwaresysteem dat moet verhinderen dat het vliegtuig te veel achterover helt.
Het vliegtuig van Lion Air crashte in oktober vorig jaar in de Javazee. Alle 189 inzittenden kwamen om. Recent crashte ook een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië, daarbij verloren 157 mensen het leven.
Onjuiste gegevens
De wijze waarop de piloten van de Lion Air-vlucht worstelden met hun toestel is te horen op de cockpitvoicerecorder, een van de zwarte dozen. Bij de bewuste vlucht zou de computer op basis van onjuiste gegevens de neus van het toestel omlaag hebben gedrukt. De 31-jarige gezagvoerder droeg de controle uiteindelijk over aan de copiloot, zodat hij zelf in de handleiding kon zoeken naar een oplossing. De copiloot wist het toestel niet onder controle te houden, zeggen twee van de bronnen.
Identiek dezelfde storing
Een Boeing 737 MAX-vlucht van Lion Air kreeg een dag voor hetzelfde toestel van de maatschappij op 29 oktober crashte overigens te maken met identiek dezelfde storing.
Toen was er echter een extra piloot aan boord, die ook in de cockpit zat, en die het probleem wist op te lossen. De piloot kon het probleem correct inschatten en vertelde de bemanning hoe ze het slecht werkende besturingssysteem moesten uitschakelen. Dat vernam Bloomberg van twee mensen die vertrouwd zijn met het Indonesische onderzoek.
De aanwezigheid van een derde piloot in de cockpit van de eerdere Lion Air-vlucht is een nieuwe onthulling, en stond niet in het rapport van 28 november van de Indonesische autoriteiten over de crash. Het kan mogelijk helpen om een antwoord te vinden op de vraag waarom de ene piloot die met het probleem te maken kreeg een ramp kon vermijden, terwijl de andere crashte.
Cruciaal onderdeel
Intussen groeit de kritiek rond de 737 MAX, schrijft The New York Times. Zo zou Boeing de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet correct hebben geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) dat moet verhinderen dat het toestel te veel achterover helt.
Doordat de motoren van de 737 Max groter zijn en op een andere plek zitten dan bij oudere versies van het toestel is de aerodynamica flink veranderd. MCAS moet de invloed van die aanpassingen beperken en is daarom een cruciaal onderdeel van het toestel. Maar de FAA vertrouwde te veel op Boeing bij goedkeuring van de 737 Max, zo schrijft de krant. De FAA testte het systeem nauwelijks.
De vliegtuigfabrikant ruziede al sinds de crash van Lion Air in oktober over de softwareupdates. De vliegtuigbouwer en de FAA konden het niet eens worden over hoe ver die ingreep moest gaan. De FAA ligt ook onder vuur omdat het pas in een later stadium de 737 Max aan de grond hield.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Piloot gecrashte Boeing vroeg “paniekerig” te mogen terugkeren, terwijl vliegtuig abnormaal versnelde: “Break, break”
De piloot van het vliegtuig dat zondag in Ethiopië is neergestort, kreeg onmiddellijk na het opstijgen op de luchthaven van Addis Abeba te maken met een noodsituatie. De gezagvoerder van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines vroeg met “paniekerige stem” om terug te keren, terwijl het vliegtuig naar een abnormale snelheid versnelde. Dat schrijft de Amerikaanse krant New York Times, op gezag een persoon die de luchtverkeercommunicatie inzag. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Zwarte dozen uit neergestorte Boeings 737 MAX vertonen “duidelijke gelijkenissen”
-
Ouders van 23-jarige gijzelaar die in video van Hamas verscheen willen zoon zo snel mogelijk thuis: “Hij ziet er niet goed uit”
“We zien je graag. Houd je sterk en overleef.” Dat is de boodschap die Jonathan Polin en Rachel Goldberg willen overdragen aan hun 23-jarige zoon Hersh. Die laatste werd op 7 oktober ontvoerd door Hamas en verscheen afgelopen woensdag in een video van de Palestijnse terreurgroep. -
Indiase vrouw snuift per ongeluk neuspiercing op en moet operatie ondergaan
De 35-jarige Indiase Varsha Sahu uit Kolkata in India inhaleerde twee maanden geleden per ongeluk het slotje van haar neuspiercing. Ze was er gerust in dat het ding wel de normale weg weer naar buiten zou volgen via haar spijsverteringsstelsel, maar het liep enigszins anders. -
118 gedetineerden ontsnappen uit gevangenis in Nigeria na hevige regenval
-
6
Toeriste (32) uit ons land dood teruggevonden na zwempartij in Canada: “Vrienden hoorden haar om hulp schreeuwen”
-
"Boeing komt binnen tiental dagen met software-update voor 737 MAX-vliegtuigen"
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal binnen een tiental dagen een software-update lanceren voor de 737 MAX-toestellen. Dat heeft het Franse persagentschap van twee bronnen nabij het dossier vernomen. -
1
Dochter (16) van Amerikaanse techmiljardairs vermist
Twee miljardairs uit San Francisco hebben hun 16-jarige dochter als vermist opgegeven. Mint Butterfield (16) is het enige kind van Stewart Butterfield (51) en Caterina Fake (54). Het koppel richtte samen de foto- en videowebsite Flickr op. Na hun scheiding lanceerde Butterfield de communicatietool Slack. De miljardairs zijn nu op zoek naar wat hun het meest kostbaar is. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Stausens
aaron aerts
aaron aerts
Bart Werbrouck
Albert Debussy