Het vliegtuig van Lion Air crashte in oktober in de Javazee. Alle 189 inzittenden kwamen om.
Volledig scherm
Het vliegtuig van Lion Air crashte in oktober in de Javazee. Alle 189 inzittenden kwamen om. © EPA

Een dag voor de noodlottige Lion Air-crash had hetzelfde vliegtuig exact dezelfde storing. Piloot kon toen ramp vermijden

De piloten van de noodlottige Boeing 737 MAX 8 van Lion Air raadpleegden vlak voor de vliegtuigcrash nog een handleiding. Ze wilden weten waarom hun vliegtuig omlaag bleef duiken, maar het lukte niet het probleem tijdig op te lossen. Dat zeggen drie ingewijden tegen Reuters. Exact hetzelfde toestel had een dag eerder al identieke problemen gehad. Toen bood een extra piloot aan boord redding. Intussen groeit in de VS de kritiek op vliegtuigbouwer Boeing en luchtvaartautoriteit FAA. Toevallig of niet gaat die kritiek over een cruciaal softwaresysteem dat moet verhinderen dat het vliegtuig te veel achterover helt.

17 reacties

  • Paul Stausens

    5 jaar geleden
    Boeing achte het niet nodig dat piloten bijgeschoold moesten worden. Bijscholing verhoogd natuurlijk het kostenplaatje...
  • aaron aerts

    5 jaar geleden
    @pieter De Potter de mentale workload van een piloot en risico op menselijke fout is te groot om alles manueel te doen: Het is menselijk onmogelijk om zulk vliegtuig alleen te besturen. Ieder systeem kan men afzetten, iedere piloot kent elk systeem, en heeft simulaties met storingen van elk instrument/systeem achter de rug De nodige kennis nodig voor een dergelijk vliegtuig en procedures wordt niet voor niets vergeleken met een doctoraat. In de lucht is een vergissing echter een dodelijk casus
  • aaron aerts

    5 jaar geleden
    Iedereen is hier precies vliegtuigengineer... Als je een bestaande productielijn hebt en frame ga je niet alles heruitvinden. Als het voordeel van nieuwe motoren erg groot is ga je er mee verder. Als blijkt dat je weight & balance gewijzigd is, dus de manier dat je vliegtuig reageert. Zit je met piloten in een vertrouwde cockpit maar met verkeerde reflexen. Hertrain je hen of corrigeer je voor hen met een nota over dit systeem en hoe het af te zetten ?
  • Bart Werbrouck

    5 jaar geleden
    Probleem is dat de luchtstroom over de stallsensor niet de echte luchtstroom over de vleugels kan meten. De luchtacrobaten gebruiken gewoon wapperende koortjes op de vleugel die ze wel kunnen zien. Dit heeft altijd het juiste beeld van de luchtstroom over de vleugel. Zweefvliegers gebruiken iets gelijkaardig op hun windscherm.
  • Albert Debussy

    5 jaar geleden
    die horizontale luchtsnelheid sensors zijn altijd een probleem geweest, vroeger bevroren de ingangsbuizen wel eens .. Op die enorme hoogte waar lijnvluchten vliegen heb je geen enkel idee van je snelheid, en kan je dus in een stal (geen lift meer van de vleugels) belanden als je te traag gaat vliegen. De auto-pilot gaat dan in een duik om de snelheid weer te doen toenemen. Het probleem hier is dat de piloten niet wisten hoe dit deel van de auto-pilot uit te schakelen.