Een dag voor de noodlottige Lion Air-crash had hetzelfde vliegtuig exact dezelfde storing. Piloot kon toen ramp vermijden
De piloten van de noodlottige Boeing 737 MAX 8 van Lion Air raadpleegden vlak voor de vliegtuigcrash nog een handleiding. Ze wilden weten waarom hun vliegtuig omlaag bleef duiken, maar het lukte niet het probleem tijdig op te lossen. Dat zeggen drie ingewijden tegen Reuters. Exact hetzelfde toestel had een dag eerder al identieke problemen gehad. Toen bood een extra piloot aan boord redding. Intussen groeit in de VS de kritiek op vliegtuigbouwer Boeing en luchtvaartautoriteit FAA. Toevallig of niet gaat die kritiek over een cruciaal softwaresysteem dat moet verhinderen dat het vliegtuig te veel achterover helt.
Het vliegtuig van Lion Air crashte in oktober vorig jaar in de Javazee. Alle 189 inzittenden kwamen om. Recent crashte ook een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië, daarbij verloren 157 mensen het leven.
Onjuiste gegevens
De wijze waarop de piloten van de Lion Air-vlucht worstelden met hun toestel is te horen op de cockpitvoicerecorder, een van de zwarte dozen. Bij de bewuste vlucht zou de computer op basis van onjuiste gegevens de neus van het toestel omlaag hebben gedrukt. De 31-jarige gezagvoerder droeg de controle uiteindelijk over aan de copiloot, zodat hij zelf in de handleiding kon zoeken naar een oplossing. De copiloot wist het toestel niet onder controle te houden, zeggen twee van de bronnen.
Identiek dezelfde storing
Een Boeing 737 MAX-vlucht van Lion Air kreeg een dag voor hetzelfde toestel van de maatschappij op 29 oktober crashte overigens te maken met identiek dezelfde storing.
Toen was er echter een extra piloot aan boord, die ook in de cockpit zat, en die het probleem wist op te lossen. De piloot kon het probleem correct inschatten en vertelde de bemanning hoe ze het slecht werkende besturingssysteem moesten uitschakelen. Dat vernam Bloomberg van twee mensen die vertrouwd zijn met het Indonesische onderzoek.
De aanwezigheid van een derde piloot in de cockpit van de eerdere Lion Air-vlucht is een nieuwe onthulling, en stond niet in het rapport van 28 november van de Indonesische autoriteiten over de crash. Het kan mogelijk helpen om een antwoord te vinden op de vraag waarom de ene piloot die met het probleem te maken kreeg een ramp kon vermijden, terwijl de andere crashte.
Cruciaal onderdeel
Intussen groeit de kritiek rond de 737 MAX, schrijft The New York Times. Zo zou Boeing de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet correct hebben geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) dat moet verhinderen dat het toestel te veel achterover helt.
Doordat de motoren van de 737 Max groter zijn en op een andere plek zitten dan bij oudere versies van het toestel is de aerodynamica flink veranderd. MCAS moet de invloed van die aanpassingen beperken en is daarom een cruciaal onderdeel van het toestel. Maar de FAA vertrouwde te veel op Boeing bij goedkeuring van de 737 Max, zo schrijft de krant. De FAA testte het systeem nauwelijks.
De vliegtuigfabrikant ruziede al sinds de crash van Lion Air in oktober over de softwareupdates. De vliegtuigbouwer en de FAA konden het niet eens worden over hoe ver die ingreep moest gaan. De FAA ligt ook onder vuur omdat het pas in een later stadium de 737 Max aan de grond hield.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Boeing komt binnen tiental dagen met software-update voor 737 MAX-vliegtuigen"
-
Cava-gigant Freixenet ontslaat 80% van zijn werknemers door droogte in Catalonië
De Spaans-Duitse cava-gigant Freixenet, bekend om zijn zwarte glazen flessen schuimwijn, gaat 80% van zijn werknemers in Catalonië tijdelijk ontslaan. De druivenproductie van het bedrijf is enorm aangetast door de droogte die al meer dan drie jaar aanhoudt in de noordoostelijke Spaanse regio. -
Meer dan 24 miljoen mensen getroffen door droogte in het zuiden van Afrika
Het zuiden van Afrika wordt geteisterd door een ongeziene droogte. Meer dan 24 miljoen mensen worden getroffen door honger, ondervoeding en watertekorten. Malawi, Zambia en Zimbabwe hebben de noodtoestand uitgeroepen. Ook grote delen van Angola, Botswana, Madagaskar, Mozambique, Namibië en Zuid-Afrika kreunen onder de droogte. Dat meldt het Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden (OCHA) van de Verenigde Naties (VN). -
-
NAVO wil inzet kernwapens niet uitbreiden naar andere landen
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij een brand bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
ByteDance stuurt Brussel document over risico's TikTok Lite
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft bij de Europese Commissie een document ingediend over de risico’s voor minderjarigen bij het gebruik van TikTok Lite. Eerder deze week stelde Brussel het socialemediabedrijf een ultimatum om de mogelijk verslavende werking van TikTok Lite. De commissie dreigde ook met een boete en een mogelijk verbod op een beloningstoepassing in de app. -
UPDATE
“Baanbrekend in strijd tegen illegale migratie”: Brits parlement keurt controversieel wetsontwerp om migranten naar Rwanda te sturen goed
-
Zwarte dozen uit neergestorte Boeings 737 MAX vertonen “duidelijke gelijkenissen”
-
PREMIUM12
“Ongeziene sancties op komst”: wie zijn de Israëlische soldaten die het zelfs voor Washington te gortig maken?
De Amerikaanse regering is van plan om sancties te treffen tegen een eenheid van het Israëlische leger. Die zou zich schuldig hebben gemaakt aan mensenrechtenschendingen. Het is de allereerste keer dat Washington zo’n stap overweegt. Over welke eenheid gaat het en wat heeft die dan wel misdaan? De feiten dateren van vóór de oorlog op de Gazastrook — en al zeker van vóór de vondst van massagraven daar. Maar misschien hebben de sancties daar toch ook iets mee te maken. -
Piloot gecrashte Boeing vroeg “paniekerig” te mogen terugkeren, terwijl vliegtuig abnormaal versnelde: “Break, break”
De piloot van het vliegtuig dat zondag in Ethiopië is neergestort, kreeg onmiddellijk na het opstijgen op de luchthaven van Addis Abeba te maken met een noodsituatie. De gezagvoerder van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines vroeg met “paniekerige stem” om terug te keren, terwijl het vliegtuig naar een abnormale snelheid versnelde. Dat schrijft de Amerikaanse krant New York Times, op gezag een persoon die de luchtverkeercommunicatie inzag. -
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Stausens
aaron aerts
aaron aerts
Bart Werbrouck
Albert Debussy