Volvo gaat nieuwe wagens automatisch laten vertragen of zelfs stoppen als bestuurder dronken is
AutoVolvo gaat zijn volgende generatie wagens uitrusten met speciale sensoren die kunnen detecteren of een bestuurder onder invloed van alcohol is. In dat geval zal de wagen automatisch vertragen of zelfs stoppen.
De nieuwe technologie zou vanaf volgend jaar al beschikbaar zijn. Voertuigen van Volvo zullen overigens niet alleen kunnen vaststellen of een bestuurder dronken is, maar ook of hij aan het indommelen is of op een andere manier afgeleid, door zijn smartphone bijvoorbeeld. Als hij niet reageert op alarmsignalen, kan de auto vertragen, assistentie inroepen of zelfs aan de kant van de weg gaan staan.
Stuur
De camera’s en sensoren die Volvo zal inbouwen, zouden onder meer kunnen vaststellen dat de bestuurder zijn ogen lang gesloten houdt, te weinig aan het stuur draait of een heel trage reactietijd heeft.
Volgens Volvo-baas Hakan Samuelsson geeft de technologische vooruitgang autobouwers de verantwoordelijkheid om de veiligheid op de weg te verhogen.
Eerder kondigde de Zweedse autobouwer in die optiek al aan dat het vanaf 2020 in al zijn modellen de snelheid beperkt tot maximaal 180 kilometer per uur. Samuelsson hoopt dat deze maatregel levens kan redden. Ook zou de verzekeringspremie hiermee kunnen dalen. “Dit kan misschien klanten afschrikken die van snelheid houden, het geeft ons langs de andere kant de kans om ouders te overtuigen die de veiligst mogelijke wagen voor hun kind zoeken”, aldus nog de topman.
Vandaag werd overigens nóg een extraatje aangekondigd. Vanaf 2021 kan de eigenaar van een Volvo met de zogenaamde ‘Care Key’ een tijdelijke snelheidslimiet inbouwen, voor zichzelf maar ook als hij zijn wagen wil uitlenen aan vrienden of familie en hij er zeker van wil zijn dat die er veilig mee rijden. Elke Volvo zal die Care Key standaard ingebouwd krijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
PREMIUM
Waarom een snelheidsbegrenzer van 180 km per uur meer is dan een marketingstunt
Nieuwe Volvo’s kunnen vanaf volgend jaar niet sneller dan 180 kilometer per uur. De Zweedse autobouwer hoopt daarmee levens te redden, maar de Ouders van Verongelukte Kinderen spreken van een marketingstunt. Hebben ze een punt? -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Dit zijn de 10 beste tweedehands auto's met 100.000 kilometer of meer op de teller
Het kopen van een tweedehands auto kan een flinke uitdaging zijn. Welk model te kiezen? Volgens het Britse What Car? zijn dit alvast de meest betrouwbare occasies wanneer ze meer dan 100.000 kilometer hebben gereden. Ook noemen we nog drie auto's die je beter niet tweedehands kunt kopen. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
PREMIUM
SUV's: veiliger als je erin zit, gevaarlijker als ze je aanrijden
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarl Van der Zande
Anoniem
michel De Blay
Karl Van der Zande
Paul Mertens